Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Anteeksi, kirjoitin tässä viestissä harhaanjohtavasti sikäli, että RaideYVA:n matkamäärät eivät ole ainoastaan espoolaisten tekemiä matkoja, vaan alueiden välisiä matkoja. Kuvassa ei selvitetä sitä, mikä osuus on Etelä-Espoosta lähteviä ja mikä osuus sinne kohdistuvia.Rakennetaanko läntinen joukkoliikenne vain Espoolaisille? Ovatko Helsinkiläisten liikkumistarpeet toissijaisia? Onko asukkaiden joukkoliikenne tärkeämpää kuin työntekijöiden tai muiden liikkujien? Työpaikat ovat yhä voimakkaammin leviämässä ympäri seutua.
Eli kun RaideYVA:n kartassa on merkitty, että Etelä-Espoon ja Itä-Helsingin välillä on 5300 matkaa arkipäivänä vuonna 2030 jos länsimetro Matinkylään on rakennettu (sivun 49 oikea yläkuva), kyse on yhteensä espoolaisten matkoista Itä-Helsinkiin ja itähelsinkiläisten matkoista Etelä-Espooseen.
Eli luku sisältää myös työmatkailun Itä-Helsingistä Etelä-Espoon työpaikoille.
Joten minun tulkintani on, että länsimetro rakennetaan eteläespoon asukkaille sekä siellä oleville työpaikoille ja liikkeille. Asukkaille ja työpaikoille siinä suhteessa kuin siellä on asukkaita ja työpaikkoja. Asunto on matkan lähtöpiste ja työpaikka kohde. Mainittu karttakuva kertoo, että Etelä-Espoon alueen sisällä tehdään 54.800 matkaan alueen ja sen ulkopuolen välisten matkojen lisäksi.
RaideYVA:n sivulla 48 on vastaava karttakuva matkojen suuntautumisesta nykytyyppisessä bussijärjestelmässä. Siinä Itä-Helsinkiin suuntautuvien matkojen määrä on 4700. Suhteellinen ero, 600 matkaa, on 11 % vähemmän kuin metron kanssa. Tässä on siis jonkinlainen ero metrotunnelin ja pintaliikenteen välillä.Muuhun kuin nykyiseen metrotunneliin perustuva liikkumisvaihtoehto suhteellisesti eristää idän asuin-alueita lännen työpaikoista.
Rohkenen väittää, että jos edes RaideYVA:n kombivaihtoehto olisi tehty asiallisesti oikein eikä tahallaan väärin, käytetyn ennustemenetelmän tulos olisi ollut sama kuin metrolla, mutta RaideYVA:n hintatasolla kuitenkin 24 % halvemmalla investoinnilla.
Sitä emme saane koskaan tietää, mitä ennustemenetelmä olisi antanut TramWestille tai TramWestin tapaan haaroitetulle eli suoriin yhteyksiin perustuvalle kombille. Ehkä TramWest sellaisenaan olisi tuottanut Itä-Helsinkiin suuntautuvaksi matkamääräksi suunnilleen saman kuin bussit vaihtoineen Kampissa. Mutta haaroitettu kombi olisi luultavasti tuottanut suuremman matkamäärän kuin metro ja liityntä.
Antero