Ai, paljastuiko ikäviä totuuksia?
Ei paljastunut.
Koko tässä ketjussa ei olla tuotu esille yhtään todellista suunnitteluvirhettä TramWestissä.
Kritiikki on perustunut muutamaan irrelevanttiin seikkaan:
- Kaikki toteutetut raitiotiet eivät ole ominaisuuksiltaan TramWestiä vastaavia, esimerkiksi Helsingin ja Göteborgin liikennöinti- ja etuuskäytännöt ovat TramWestissä oletettua heikompia.
- Ei uskota, että Helsingissä maan päällä voidaan toteuttaa raitiotielle vastaavat etuudet kuin hyvin monissa Euroopan raitiotiekaupungeissa
- Koska TramWest on vapaaehtoistyönä tehty yleissuunnitelma, kaikista yksityiskohdista ei ole tehty yksityiskohtaisia suunnitelmakarttoja
On toki aiheellista kritisoida TramWestiä sillä perusteella, että toisessa pikaraitiotiekaupungissa ei ole saavutettu yhtä korkeaa keskinopeutta.
TramWest - tiimin jäsenet ovat vain käyneet myös kaupungeissa, joissa noudatetaan samoja periaatteita kuin TramWestin liikennöintikäytännöissä ja joissa nopeudet ovat samaa luokkaa.
Kritisoinhan minäkin Helsinkiä ja Göteborgia siitä, että siellä raitioliikenteen keskinopeus on paljon hitaampi kuin muualla.
Ajonopeus 80 km/h kuudenkympin sijasta
Tämä on relevanttia oikeastaan toisin päin. Jos Göteborgissa Angered - Brunnsparken - linjalla ajonopeus olisi 80 km/h niin se olisi selvästi nopeampi kuin TramWestin 150.
Lisäksi muuten yksi kysymys sinulle: onko 20 min aikataulunmukainen ajoaika vai kellotettu aika? Aikataulunmukaiseen ajoaikaan voi sisältyä myös seisonta-aikaa esim. Angeredin pääteasemalla.
Se mitä rata sallii, jää arvailujen varaan, koska kunnollisia karttoja ei missään näy. Koska kunnolliset kuvaukset ja kuvat radoista puuttuvat, yleisö joutuu selvittelemään asioita omin keinoin. Miksi muuten täsmällisiä linjan kuvauksia pimitetään edelleen? Miksi kunnollisia karttoja rataverkosta ei esitetä?
Tähän on vastattu ketjussa jo useita kertoja.
TramWest - sivuilla ei ole tarkempia karttoja seuraavista syistä:
- Karttojen käyttöoikeus maksaa
- Suunnitelmien toteuttamiskelpoisuus on arvioitu kartta- ja maastotarkastelulla, mutta ei yksityiskohtaisin julkaisukelpoisin piirroksin
- Kyseessä on yleissuunnitelma, jota varten ei ollut mielekästä tehdä tarkkoja leikkaus- tai liikennejärjestelykarttoja.
Otamme luonnollisesti mielellään vastaan Rattivaunulta tai Helsingin ja Espoon kaupungeilta riittävän suunnittelurahoituksen TramWestin kehittämiseen tarkaksi hankesuunnitelmaksi.
Perusasia kuitenkin jokaiselle selväksi: omalla kaistallaan kulkeva pikaraitiotie vaatii vähimmillään 7 m sivusuuntaista tilaa. Se ei ole paljon, ja se on sovitettavissa useisiin ympäristöön.
Ei ole mitään syytä uskoa, että Helsingin seudun muissa tulevissa raitiovaunuissa olisi olennaisesti nopeatoimisempia ovia tulossa.
Göteborgissa kyse ei ole vain ovitoimintojen nopeudesta vaan siitä, että ovikäytännöt vaihtelevat vaunuittain ja optimaalista ovikäytäntöä ei käytetä. Oman arvioni mukaan nopein ovikäytäntö on se, että matkustaja voi "tilata" avauksen etukäteen ja kuljettaja voi tietyn ajan jälkeen "lukita" avauksen jonka jälkeen ovi ei enää aukea.
TramWestissä on oletettu samannopeuksiset ovet ja ovikäytännöt kuin ovat käytössä Tukholman Tvärbanalla tai Karlsruhen ja Freiburgin kalustossa.