- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,990
Näistä pikaraitioteden nopeuksista on ollut aikaisemminkin puhetta. Kysyn vielä, mihin perustuu se olettamus, että Suomessa voisi raitiovaunulla joka ei ole eristetty muusta ympäristöstä metron tai rautatien tapaan, ajaa huomattavasti nopeammin kuin eteläisessä Ruotsissa, jossa ilmasto-olosuhteet ovat suotuisammat ja TramWestin raideleveys kolmanneksen verran kapeampi?Göteborgin pikaraitiotien ja TramWestin eroja:
TramWest:in huippunopeus on suurella osalla ko. reittiä 80 km/h.
Göteborgin raitiotien suurin sallittu nopeus on 60 km/h.
Onko TramWest tarkoitus olla ilmainen kaikille satunnaisille matkustajille joilla ei ole etukäteen ladattua matkakorttia? Jos kertaliput ostetaan automaatista, niin kuka takaa sen, että esim Matinkylän vanhan ostarin lipunmyyntiautomaatti saa olla ilkivallalta ja murtoyrityksiltä turvassa?Göteborgin raitiotiellä kuljettaja myi lippuja 20.8.2007 asti.
TramWestissä ei ole kuljettajan lipunmyyntiä.
Mikä takaa sen, ettei kurittomuutta esiintyisi TramWestissä? Verkostonhan on tarkoitus ulottua muuallekin kuin Westendiin. Eivätkö HKL:n eräiden muiden eurooppalaisten kaupunkien Variotram- ja Combino-sekoilut osoita jo, että täysmatalalattiavaunu on susi?Göteborgissa raitiotien liikennettä hidastavat raitiovaunujen vaihtelevat ovikäytännöt, matkustajien kurittomuus ja lepsut pysäkkikäytännöt sekä osan vaunuista korkealattiaisuus. Tämä lisää huomattavasti pysäkkiaikoja. Pysäkkiajat ovat Göteborgissa selvästi pidempiä kuin esimerkiksi Tukholman pikaraitioteillä (Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan).
t. Rainer