Mutta jos sinä kirjoitat kantakaupungista joka on eri asia kuin miten muut sen ymmärtävät, sillä on merktystä nimenomaan tämän keskustelun kannalta.
Kaikilla keskustelijoilla ei ole sitä Helsingin virallista karttaa joka kertoisi missä kantakaupunign raja mene.
Toiset, varmaan vanhemmat ihmiset näkevät rajan menevän jossain HYKS-Töölön Tulli-Nordenskjöldinkatu-Aleksis-Kiven katu muodostamaa akselia pitkin, toiset nuoremmat, menevän Munkkiniemi-Ruskeasuo-Hakamäentie-Käpylä-Arabia korkeudella, ja jotkut ehkä jopa kehäykköstä pitkin, mutta niin kauas minä en sitä vedä.
Yksi suunta-antava määritelmä jota minä olen pitänyt varmana, ovat suurten kiinteistövälitysliikkeiden asuntojen myynti-ilmoitukset jotka kaikki määrittelevät kantakaupunkiin kuuluvaksi niin Munkkiniemen, Pasilan, Käpylän kuin Arabian.
On myös hyvin merkittävää voida määritellä se alue, jota nimitetään nykyään kantakaupungiksi, erillään Pasilasta. Halusi Pasilaan sitten mitä hyvänsä, Pasila on toiminnallisesti ja kaupunkirakenteessa eri asia kuin tominnnallisesti yhteinen kantakaupunki.
Nyt en oikein ymmärrä mitä "vastaan" sinulla on koko Pasilaa kohtaan. Minun mielestäni se on ollut osa toiminnallista kantakaupunkia ainakin 1990 luvun alusta lähtien eli siitä kun silta itä- ja länsi-Pasilan välillä, uusi iso Pasilan rautatieasema jossa kaikki junat pysähtyvät, sekä Helsingin Pääkirjasto, Pääpoliisiasema, ja YLE:n Iso Paja, Hartwall-areena jne valmistuivat sinne. Se ei ole enää mikään irrallinen saari keskellä Helsinkiä jota dominoi VR:n tavararatapihat, varikot ja vuokrakasarmit, ja jossa toimi 60-luvulla jopa kaatopaikkakin.
Puolueiden voimasuhteilla ei näytä olevan tässä asiassa mitään merkitystä. Täällä päättävät 3 puoluetta ovat käytännössä kaikista asioista yhtä mieltä. Ne tekevät yhteisiä sopimuksia, joissa alistutaan asioihin, joihin ei haluttaisi, mutta joihin suostutaan, että saadaan jotain muuta. Siis käydään sitä lehmäkauppaa.
Olisikohan tekemistä jotain sen kanssa että Helsinki joutuu aina olemaan valtakunnanpolitiikassa altavastaajana muuta Suomea kohtan, on jopa pistetty omaksi vaalipiirikseen, josta paikkajaon vuoksi pääsee Arkadianmäelle suhteessa enemmän valtakunnanpolitikkoja kuin sellaisia jotka välittäisivät oikeasti helsinkiläisten tai pääkaupunkiseudun asioista?
Joukkoliikenteen edistyminen on ollut puhtaasti muutamien yksilöiden ansiota. Jotkut ovat olleet poliitikkoja, jotkut virkamiehiä. Puoluekanta ei ole heitä yhdistänyt. Ja kääntäen, joukkoliikenteen pahimmat takapakit - kuten länsimetro ja keskustatunneli - ovat myös kiinni yksilöistä tai voivat olla kiinni jopa yksilöstä.
Keskustatunneli, joka olisi merkinnyt samaa kuin länsimetro vain autoilijoille, kaatui lopulta kun yksilöt ryhmien sisällä alkoivat miettiä homman mielekkyyttä. Ja on kai silläkin merkitys ajaako autoriippuvainen autolla koko matkan esim Vuosaaresta Otaniemeen vai ajaako vain Vuosaaren metroasemalle ja sieltä metrolla Otaniemeen?
t. Rainer