Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Yleisötilaisuus TramWestistä tänään keskiviikkona 16.4.
Metron puoltajia tai TW:n vastustajia taisi olla paikalla vain yksi - esitettyjen puheenvuorojen perusteella. Ei ole tietenkään yllätys, kun ollaan alueella, jossa joukkoliikenteen palvelu heikkenee siirryttäessä liityntäliikenteeseen.
Kysymykset käsittelivät taustoja, yksityiskohtia ja asioita, joita esittelyni ei mahtunut selvittämään. Keskustelu oli asiallista ja kysymykset olivat hyviä. Fanaattisuutta, jota esiintyy mm. Länsiväylän joissain kirjoituksissa ei ollut.
Minusta kuitenkin vaikutti siltä, että jonkinlainen pessimismi vallitsi. Että metro tehdään, vaikka se on huono ja kallis, eikä sille voi mitään. Oltiin alistuneita Helsingin painostukseen kehäteiden ja liitosuhkailujen alla. Liikenne-ennusteet epäilyttivät, eli arvioitiin autoilun kasvavan selvästi enemmän kuin on ennustettu kun joukkoliikenteen palvelu heikkenee. Kuvastaisiko asukkaiden omia suunnitelmia siitä, miten aikovat liikkua kun nopeat bussiyhteydet loppuvat?
Itä-Helsingissä ei vuonna 1982 tapantunut niin, vaan autoilu ja joukkoliikenne elivät kuten ennenkin. Mutta tilanne voi nyt olla toinen siksi, ettei autoilu ole suhteellisesti niin kallista kuin 25 vuotta sitten. Joukkoliikenteen pakkokäyttäjiä on vähemmän. Puhuttiin liityntäbussien vuoroväleistä, joita joku oli vaivautunut selvittämäänkin. Yksi skenario on, että liityntäbussien sijasta espoolaiset ovat huomattavasti valmiimpia autoliityntään, joka poistaa liityntäliikenteen suurimmat haitat liityntäbussin harvasta vuorovälistä erityisesti paluusuunnaassa, minkä asian kuulija oli ymmärtänyt itse.
Aika paljon keskusteltiin Raidejokerin tilanteesta, josta saatiin hyvää tietoa paikalla olleelta Espoon liikennesuunnittelun virkamieheltä Dave Beilinsonilta. Alustava yleissuunitelma siis tehdään ensi maaliskuun loppuun mennessä ja tavoite on edetä siitä ripeästi. Tosin säkkikaupalla rahaa ei ole luvassa tähän työhön kuten metroon.
Antero
Tilaisuudessa oli paikalla 33 vierasta. Aluksi ELANKin pj. kertoi metrohankkeen valmistelusta, sitten oli esitykseni TW:stä ja lopuksi oli kuulijoiden kysymyksiä ja vastauksia lähes 1,5 tunnin ajan tilaisuuden päättyessä noin 20:30.Kerrohan kuulumisia tuosta tilaisuudesta, Antero.
Metron puoltajia tai TW:n vastustajia taisi olla paikalla vain yksi - esitettyjen puheenvuorojen perusteella. Ei ole tietenkään yllätys, kun ollaan alueella, jossa joukkoliikenteen palvelu heikkenee siirryttäessä liityntäliikenteeseen.
Kysymykset käsittelivät taustoja, yksityiskohtia ja asioita, joita esittelyni ei mahtunut selvittämään. Keskustelu oli asiallista ja kysymykset olivat hyviä. Fanaattisuutta, jota esiintyy mm. Länsiväylän joissain kirjoituksissa ei ollut.
Minusta kuitenkin vaikutti siltä, että jonkinlainen pessimismi vallitsi. Että metro tehdään, vaikka se on huono ja kallis, eikä sille voi mitään. Oltiin alistuneita Helsingin painostukseen kehäteiden ja liitosuhkailujen alla. Liikenne-ennusteet epäilyttivät, eli arvioitiin autoilun kasvavan selvästi enemmän kuin on ennustettu kun joukkoliikenteen palvelu heikkenee. Kuvastaisiko asukkaiden omia suunnitelmia siitä, miten aikovat liikkua kun nopeat bussiyhteydet loppuvat?
Itä-Helsingissä ei vuonna 1982 tapantunut niin, vaan autoilu ja joukkoliikenne elivät kuten ennenkin. Mutta tilanne voi nyt olla toinen siksi, ettei autoilu ole suhteellisesti niin kallista kuin 25 vuotta sitten. Joukkoliikenteen pakkokäyttäjiä on vähemmän. Puhuttiin liityntäbussien vuoroväleistä, joita joku oli vaivautunut selvittämäänkin. Yksi skenario on, että liityntäbussien sijasta espoolaiset ovat huomattavasti valmiimpia autoliityntään, joka poistaa liityntäliikenteen suurimmat haitat liityntäbussin harvasta vuorovälistä erityisesti paluusuunnaassa, minkä asian kuulija oli ymmärtänyt itse.
Aika paljon keskusteltiin Raidejokerin tilanteesta, josta saatiin hyvää tietoa paikalla olleelta Espoon liikennesuunnittelun virkamieheltä Dave Beilinsonilta. Alustava yleissuunitelma siis tehdään ensi maaliskuun loppuun mennessä ja tavoite on edetä siitä ripeästi. Tosin säkkikaupalla rahaa ei ole luvassa tähän työhön kuten metroon.
Antero