Arvostaisin, jos TramWest-porukka päivittäisi suunnitelmaa sellaiseksi, jossa on Matinkylään päättyvä metro, Lauttasaaren ratikka 21, Jokeri, Tiedelinja, Suurpellon rata ja soveltuvin osin muuta TramWestiä erityisesti Lounais-Espoon alueella.
Tämä lähes vuoden vanha toivomus tuli vastaan toisen keskustelun yhteydessä. Kun tähän ei ole keneltäkään TramWest-ryhmän jäseneltä tullut kommenttia, vastaan nyt omalta osaltani.
Ajatuksesi on ihan hyvä, mutta
työryhmä taitaa olla enempi vähempi hajonnut. Osasyynä hajoamiselle se, että Matinkylän metron rakentaminen on tehnyt tyhjäksi TramWestin idean vaihtoehtona Matinkylän metron rakentamiselle. Työryhmä syntyi tekemään tämän vaihtoehdon ja se sai työnsä valmiiksi. Kun keväällä 2008 päätettiin ryhtyä rakentamaan metroa, ei vaihtoehtoa ja sitä pohtivaa työryhmää enää tarvittu.
Mutta todellisuushan on juuri kuten ajattelet. Yksi metrorata ei ratkaise juuri mitään. Ei edes Länsiväylän käytävän liikennetarpeita. Kun katsoo TramWestin etusivun karttakuvia, Matinkylän metrolinjaus kattaa vain hyvin pienen osan siitä mitä TramWest palvelee.
TramWest kattaa sen, mitä metron jatkaminen Kivenlahteen palvelee, ja lisäksi paljon muuta.
Jos Kivenlahden noin 750 M€:n hintaisen metrojatkeen sijasta rakennettaisiin TramWestin osuus Matinkylästä länteen, kustannus olisi 89 M€ (hintataso 1.2008).
Pelkkä irrallinen ratikkaliityntä Matinkylään ei ole mielekäs ratkaisu, vaan raitiotieverkon on mielekästä olla jonkinlainen kokonaisuus. TramWestistä on Matinkylän metrolinjauksen kanssa päällekkäistä 202 M€:n avoinen rataverkon osa (hintataso 1.2008, jossa metron hinta ilman varikkoa ja automatisointia oli 800 M€). Jos siis TramWestitä tekisi kaiken muun kuin Matinkylän metron kanssa päällekkäisen osuuden, kustannus olisi 294 M€.
Ratikkajärjestelmä ei kuitenkaan voi toimia siten, että se muodostuu joukosta toisistaan erillisiä ratapätkiä. Siksi metron voi katsoa korvaavan vain TramWestin osuudet Isosta Omenasta Niittykummun koululle ja Porkkalankadulta Länsiväylän vartta Katajaharjuun. Yhteensä näiden osuus kustannuksista on 85 M€.
Niinpä voisi sanoa, että Kivenlahden metron (750 M€) hyvä vaihtoehto on 410 M€:lla Espoon ja Lauttasaaren pintaliikenne raitiotienä. Se korvaa suurimman osan nyt busseille jäävästä pintaliikenteestä. Ei ole vaikea arvata, että liikennöintitalous on parempi kuin metrolla ja liityntäbusseilla. Lisäksi vältytään tulevaisuuden ongelmalta lyhennettyjen metroasemien kanssa. Pintaratikan hyvä palvelutaso ohjaa joukkoliikenteen kysyntää metrosta ratikoihin. Helsingin puolellahan asemat ovat onneksi pitkiä ja vastaavat siellä olevaan metron kuormitukseen.
Antero