Tulevaisuudessa ratikoiden määrä (vaunuston pituus metreinä) lisääntyy, koska ratikkaverkko laajenee. Laajennusten vaunutarve voidaan osittain kattaa liikennöintinopeuden nostolla. Teoreettinen potentiaali on 25 %, mutta pelkästään Jokeri käyttää jo tämän kaiken.
Siksi toiseksi joukkoliikennekaluston varikkotarve ei ole kiinni ratioverkon laajuudesta, vaan rakennetun kaupunkialueen laajuudesta. Ellei suunnitella sellaista kaupunkia, jolla ei ole joukkoliikennepalvelua lainkaan.
Johdinautospekulaatioiden asiantuntemattomuutta osoittaa sekin, että on esitetty johdinautojen olevan ratikoita parempia siinäkin, että niille ei tarvita varikkotilaa kuten ratikoille. Johdinautoille tarvitaan itse asiassa enemmän varikkotilaa kuin ratikoille, koska johdinautojen käyttötehokkuus pinta-alaa kohden on heikompi. Johdinautojen nopeus kun on alhaisempi (lisää kalustotarvetta) ja pinta-alan käyttötehokkuus on alhaisempi (lisää kalustotarvetta) kuin ratikassa.
Johdinautovarikko on ainoastaan helpomi sijoittaa, koska se voidaan sijoittaa jyrkkämäkisten katuyhteyksien taakse. Se ei ole tietenkään mitenkään viisasta, mutta kumin kitkan vuoksi teoriassa mahdollista – kunhan niissä mäissä on sitten katulämmitys.