Vanhoja raitiovaunuja romuksi?

Kaupuniliikenne on päättänyt romuttaa vaunut. Kaikki, jotka väittävät muuta valehtelevat.
Tottakai on päättänyt. Jos on katsottu, että vanha varikko tulee tyhjentää niin yleensä silloin käytöstä poistetut vaunut on järkevä (taloudellisesti) poistaa käytöstä. Eiköhän tähän kalusto- ja liikennöintiosasto vastaa.

Onko jossain määrätty Kaupunkiliikenteelle tehtävää säilyttää tuottamattomia vaunuja? Ei voi olla kannattavaa toimintaa. Jos vaunut ovat niin tärkeitä, niin pitäisi olla valmis maksamaan niiden säilyttämisestä. Suurintaosaa ei hallin perällä pölyyntyvä kalusto kiinnosta yhtään, koska ei ole edes tietoinen niiden olemassa olosta. Eikä niitä edes juuri näe vaikka niistä tietäisikin.

Valtiokin säästää kaikesta, miksi kaupunkiliikenteen pitäisi maksaa kannattamattomien vaunujen säilytyksestä? Tämä kuuluisi ehdottomasti jollekin museovirastolle tai jollekin muulle. Harvalla linja-autoyritykselläkään on vanhoja linja-autoja lahoamassa varikolla.

En ole ainakaan kuullut, että Kaupunkiliikenteelle maksettaisiin jotain noiden vaunujen säilytyksestä. En silti kannata vaunujen romutusta, mutta jonkun pitäisi maksaa vaunujen pidosta. KLOY on yritys, ei hyväntekeväisyysjärjestö
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt Spårakoffinkin kohtalosta puhutaan:

Edes säännöllisesti liikkuvaan kaluston kunnostukseen ei välttämättä löydy rahoja. "Satoja tuhansia" mainitaan hinnaksi. Mistäköhän saadaan rahat, tuskin tuoppien myynnistä löytyy tarpeeksi?
 
Viimeksi muokattu:
Edes säännöllisesti liikkuvaan kaluston kunnostukseen ei välttämättä löydy rahoja. "Satoja tuhansia" mainitaan hinnaksi. Mistäköhän saadaan rahat, tuskin tuoppien myynnistä löytyy tarpeeksi?
Osaako joku sähkötekniikkaa paremmin tunteva kommentoida, onko tuo annettu muutostyön hinta millään lailla oikealla hehtaarilla? Maksaako siis tällainen dc/dc-muunnin 100 k€? https://www.apsag.com/en/converters/dcdc-converters/
 
Tämä nyt alkaa vaikuttamaan ajojahdilta osastoon, johon tämä ei liity. Kannattaisi ensin tutustua organisaatioon, ennen kuin lähtee syyttelemään kaikkia yhden, hyvin monialaisen yhtiön henkilöitä.

Seuraavaksi varmaan minua ruvetaan syyttämään vaunujen romutuksesta
Ei sinua tulla koskaan syyttämään tuollaisesta, voit olla täysin huoletta.
 
Ei sinua tulla koskaan syyttämään tuollaisesta, voit olla täysin huoletta.
Miksi sitten syytät kalustojen poistosta henkilöitä, joiden kanssa työksemme kehitämme ratikkaliikennettä raidehankkeissa?

Ei ole asiallista ottaa kohteeksi ketä tahansa satojen ellei tuhansien ihmisten yrityksestä, jotka työskentelevät aivan eri yksikössä. Varmaan ratikkakuskit ovat mielestäsi myös syyllisiä (tällä samalla logiikalla)?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sitten syytät kalustojen poistosta henkilöitä, joiden kanssa työksemme kehitämme ratikkaliikennettä raidehankkeissa?

Ei ole asiallista ottaa kohteeksi ketä tahansa satojen ellei tuhansien ihmisten yrityksestä, jotka työskentelevät aivan eri yksikössä. Varmaan ratikkakuskit ovat mielestäsi myös syyllisiä (tällä samalla logiikalla)?
Koeta nyt rauhoittua. Tämä romutus-case ei liity mitenkään liikennevaloihin.
[Kuskeille annan tunnustusta kun jaksavat käydä töissä. Vaihtuvuus on siellä kyllä jostain syystä käsittämättömän suurta.]
Lopetan omalta osaltani tämän keskustelun nyt tähän, koska se ei johda mihinkään rakentavaan tulokseen.
 
Tämä romutus-case ei liity mitenkään liikennevaloihin.
Tämä nyt on melko selvää. Mielestäni on vain törkeää syytellä ihmisiä perusteetta ja mustamaalata. Ikävää, että meno on mennyt tähän. En pidä yhtään väärän tiedon levittämisestä. Lopetan omalta osaltani myös keskustelun asiasta ja toivon, ettei tämä toistu enää tällä, tai muullakaan keskustelualustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sähkötekniikkaa paremmin tunteva kommentoida, onko tuo annettu muutostyön hinta millään lailla oikealla hehtaarilla? Maksaako siis tällainen dc/dc-muunnin 100 k€? https://www.apsag.com/en/converters/dcdc-converters/
Tästä löytyi ihan selvityskin (googlettamalla):

"Kustannusarvioon ei ole sisällytetty muu tuotanto-omaisuussalkkuun kuuluvien
työvaunujen 2010 ja 2012 (banaanit) vaatimia muutostöitä. Näistä on olemassa
vuonna 2017 saatu alustava tarjous, joka on noin 100 000€ (48 700€ per vaunu)."

Ilmeisesti nuo vanhemmat vaunut ovat huomattavasti vaikeampia muuntaa, kuin nivelet, puhumattakaan Articeista. Ei tuo vanhempiin vaunuihin tosiaan mitään ilmaista ole
 
Itse en tosiaan vahvavirtatekniikasta juuri mitään ymmärrä, mutta toteuskeinojahan lienee (ainakin) kaksi:

1) vaunun koko moottoritekniikka muutetaan toimimaan korkeammalla jännitteellä
2) vaunun virroittimen perään laitetaan tuollainen dc/dc-muunnin, eikä vaunun muuhun tekniikkaan tarvitse koskea, koska se saa edelleen muuntimelta 600 voltin jännitteen

Jännitteennostoja on tehty aika monessa kaupungissa, joten voisi luulla että vanhempaankin kalustoon olisi suoraan tekniikkaa olemassa. Tästä tuo linkattu jännitemuunnin yhtenä esimerkkinä, mutta en löytänyt mistään sopivaa verrokkihintaa.
 
Jännitteennostoja on tehty aika monessa kaupungissa, joten voisi luulla että vanhempaankin kalustoon olisi suoraan tekniikkaa olemassa. Tästä tuo linkattu jännitemuunnin yhtenä esimerkkinä, mutta en löytänyt mistään sopivaa verrokkihintaa.
Mites lähinaapureissamme Tallinnassa ja Tukholmassa? Onko jännitteen nostoa tehtyä? Tallinnan vanhimmat vaunut ovat iältään nivelten ikäisiä käsittääkseni, mutta Tukholmassa muistelisin olleen vanhempiakin vaunuja? Mikäs tilanne tätä nykyä on?
 
Nyt Spårakoffinkin kohtalosta puhutaan:

Edes säännöllisesti liikkuvaan kaluston kunnostukseen ei välttämättä löydy rahoja. "Satoja tuhansia" mainitaan hinnaksi. Mistäköhän saadaan rahat, tuskin tuoppien myynnistä löytyy tarpeeksi?
Kyllähän Koffin hevostenkin ylläpito maksaa varmaan luokkaa 200k-300k vuodessa, joten eiköhän Sinebrychoffin markkinointibudjetista rahat Spårakoffin korjaukseen löydy jos se teknisesti järkevällä hinnalla onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän Koffin hevostenkin ylläpito maksaa varmaan luokkaa 200k-300k vuodessa, joten eiköhän Sinebrychoffin markkinointibudjetista rahat Spårakoffin korjaukseen löydy jos se teknisesti järkevällä hinnalla onnistuu.
Spårakoffia pyörittää S-ryhmä, ainakin baarin osalta. Sponssaako Koffi isojakin summia tuohon?

En hevosten ylläpidosta kyllä sano yhtään mitään, en tiedä. Mutta yllättää tuo kalleus
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai on päättänyt. Jos on katsottu, että vanha varikko tulee tyhjentää niin yleensä silloin käytöstä poistetut vaunut on järkevä (taloudellisesti) poistaa käytöstä. Eiköhän tähän kalusto- ja liikennöintiosasto vastaa.

Onko jossain määrätty Kaupunkiliikenteelle tehtävää säilyttää tuottamattomia vaunuja? Ei voi olla kannattavaa toimintaa. Jos vaunut ovat niin tärkeitä, niin pitäisi olla valmis maksamaan niiden säilyttämisestä. Suurintaosaa ei hallin perällä pölyyntyvä kalusto kiinnosta yhtään, koska ei ole edes tietoinen niiden olemassa olosta. Eikä niitä edes juuri näe vaikka niistä tietäisikin.

Valtiokin säästää kaikesta, miksi kaupunkiliikenteen pitäisi maksaa kannattamattomien vaunujen säilytyksestä? Tämä kuuluisi ehdottomasti jollekin museovirastolle tai jollekin muulle. Harvalla linja-autoyritykselläkään on vanhoja linja-autoja lahoamassa varikolla.

En ole ainakaan kuullut, että Kaupunkiliikenteelle maksettaisiin jotain noiden vaunujen säilytyksestä. En silti kannata vaunujen romutusta, mutta jonkun pitäisi maksaa vaunujen pidosta. KLOY on yritys, ei hyväntekeväisyysjärjestö
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nyt Spårakoffinkin kohtalosta puhutaan:

Edes säännöllisesti liikkuvaan kaluston kunnostukseen ei välttämättä löydy rahoja. "Satoja tuhansia" mainitaan hinnaksi. Mistäköhän saadaan rahat, tuskin tuoppien myynnistä löytyy tarpeeksi?
Oletko oikeasti tosissasi? Vai vitsailetko? Ymmärrätkö kulttuurihistorian tai kansallisen kokoelman päälle mitään? Vai oletko romutusvimman esitaistelija? Historia muistaa kyllä kirjojenpolttajat, Nürnbergissä tavataan.

Eli on ihan ok hävittää kansallisen kokoelman viimeiset yksilöt salaa vain olevinaan markkinatalouden nimissä. Ihan kuin markkinatalous olisi alkanut tällä viikolla.

Kun nyt erikseen ei ole määritelty KLOY:lle, että ei saa salaa romuttaa sarjansa viimeisiä kunnostettuja yksilöitä kertomatta kenellekään.

Jossakin normaalissa valtiossa olisi edes kerrottu, että olemme päättäneet hävittää kaiken, mutta tässä sarvikuonojen maassa asia pitää salata, jotta kukaan ei puuttuisi muutaman henkilön pakkomielteisiin tuhota kulttuurihistoriaa pyhäpäivinä.

Oletko ikinä perehtynyt esim. vaunun 150 historiaan? Se on ollut varmaan Suomen raitioliikenteen historian tuottoisin vaunu. Parilla tonnilla oli ostettu vaunu, jolla on tehty satoja tonneja pelkästään tilausajoilla. Mutta tämä ei näyttäydy tarkoitushakuisissa en-sano -minkä tasoisten ihmisten tilastoissa.

Ja kaikki, jotka puhuvat romuttamolle salaa kipattujen vaunujen satojen tuhansien kuluista kannattaa sulkea suunsa, ettei jatkossa jää valheista kiinni. Tai vaihtoehtoisesti voi nyt tässä esitää laskelmat kannattamattomuudesta sekä mihin ne perustuvat. Ja jos esitystä ei ole, niin kannattaa lopettaa valehtelu nyt, ennen kuin jää kiinni. Nimittäin tämän maan "osaajat" eivät ole kuvitelmistaan huolimatta yksin, vaan vertailukelpoisia lukuja löytyy tämän "Finnski Mir -tuhosmisvaltion ulkopuolelta naapurimaista.

Tuhojat joutuvat kyllä vielä tilille tavalla tai toisella ja tähän porukkaan ei kannata kuulua ainakaan julkisesti ellei halua samanlaista loppua kuin ahne.
 
Tuo jännitteenmuutos ja pyörien remontti ei toki välttämättä olisi pelkästään jännitteenmuutosta ja pyöräremppaa, jos tavoitteena on liikennöidä ratikoita rataverkolla. Suurin osa historiaratikoista on ollut vuosikausia varastossa ja pitkään varastossa seisoneen kaluston käyttöönotto ei ihan vaan sormia napauttamalla onnistu, vaan on helposti isompi projekti. Jos Helsingissä halutaan ajaa museoratikoita, pitää ratikoille olla myös reitti ja reitillä tilaa. Helsingin keskustan rataverkko on aika ruuhkainenkin.

Lisäksi tarvitaan hallitilaa, huoltohenkilökuntaa ja huolto-osaamista. Vuosikymmeniä sitten HKL:llä oli laaja oma korjausosasto, joka osasi korjata monenlaisia ratikoita. Nyt vanhan kaluston huolto-osaaminen alkaa olla jo eläkkeellä tai hautuumaalla. Toisaalta nykyään pyritään siihen, että korjauspalvelut kilpailutetaan ja ostetaan ulkoa sekä toisaalta nykyratikat ovat aika huoltovapaita vanhoihin verrattuna.

Jos museoratikoilla halutaan liikennöidä, alkaa projektille helposti tulla aikamoinen hintalappu, jos ei löydy vapaaehtoispohjalta tai nimellisellä korvauksella toimivaa museoratikan korjaus- ja ylläpitoorganisaatiota. Samaan aikaan tarvittaisiin toki myös vanhan kaluston huoltoon sopivaa ratikkahalli- ja korjaamotilaa, joka sekin maksaa.
 
Oletko oikeasti tosissasi? Vai vitsailetko? Ymmärrätkö kulttuurihistorian tai kansallisen kokoelman päälle mitään? Vai oletko romutusvimman esitaistelija? Historia muistaa kyllä kirjojenpolttajat, Nürnbergissä tavataan.
Olen tosissani. Valitettavasti minusta vaunuja ei ikinä olisi pitänyt lähteä romuttamaan. Samalla mielestäni markkinaehtoiselle liikennöitsijälle ei kuulu museon pito. Jos se kuuluu, kyseinen liikennöitsijähän putoaa markkinoilta joka tapauksessa ennen pitkää ja museoltakin putoaa pohja.

Jos sinä haluat rahoittaa museota vapaa-ajan harrastuksenasi niin en minä valita, pikemminkin kannustan. Ihmettelen vain kenellä tuollaisia rahoja ja aikaa on.
 
Muistutan edelleen, että mitenkäs markkinat ovat Helsingissä? Onko täällä raitioverkolla
markkinaehtosia toimijoita niin paljon, ettei nykyinen raitioliikenne sekaan mahdu? Vai onko Helsingin raitioverkolla kilpailu niin kovaa, että KLOY:n tulevaisuus on vaakalaudalla? Ja kuka operaattori uhkaa KLOY:n markkinaehtoista liiketoimintaa?

Ja olisin voinut ihan henkilökohtaisesti maksaa vaunuista moninkertaisen hinnan romuarvoon nähden, mutta kun salaromutus oli päämäärä ja edes yksityishenkilöt eivät kelvanneet vaunujen vastaanottajiksi, kun piti salaa romuttaa, niin miten olisin voinut edes esittää tarjouksen?
 
Takaisin
Ylös