VR:lle uutta lähi- ja yöjunakalustoa

Eihän tuommoista firmaa nyt edes ole. Tarkoittaa kait Alstomia?

VR-yhtymän omassa mediatiedotteessa https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/u...n-ilmoittautunut-kuusi-yritysta-090420210600/ lukee seuraavasti: " VR:n uuden lähijunakaluston hankinta on edennyt ja seuraavat yritykset ovat jättäneet osallistumishakemuksensa kilpailutukseen: Bombardier Transportation Finland Oy, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A., Hitachi Rail ltd, Siemens Mobility GmbH, Škoda Transtech Oy ja Stadler Rail AG."

Toisekseen Bombardier Transportation Finland Oy on ytj-sivuston https://tietopalvelu.ytj.fi/yrityst...iste=BBF989CAD4781EB888CA66A82E33DD7646F32B3E mukaan olemassa.
Samoin se löytyy Vastuugroup-fi-palvelusta Luotettava kumppani-tiedoilla.

---
UPPGIFTERNA I REGISTERUTDRAGET
Företagsnamn: Bombardier Transportation Finland Oy
FO-nummer: 1012437-3
Företaget registrerat: 14.06.1995
Företagsform: Aktiebolag
Hemort: Helsingfors
Utdragets innehåll: Uppgifterna i registret 03.08.2020 18:44:12.
---
---
FIRMAHISTORIA
Bombardier Transportation Finland Oy 02.08.2001 -
Daimler Chrysler Rail Systems (Finland) Oy 30.07.1999 - 01.08.2001 23:59:59
ABB Daimler-Benz Transportation (Finland) Oy 17.01.1996 - 29.07.1999 23:59:59
ABB Railtransport Oy 14.06.1995 - 16.01.1996 23:59:59
---
 
2020: Bombardier sale to Alstom
In February 2020, Alstom agreed to buy the Bombardier Transportation division and signed a memorandum of understanding to do so, for between €5.8 billion and €6.2 billion. The deal required approval by Alstom shareholders at a meeting held in October 2020, as well as approval by European regulators. Bombardier's major shareholder, Caisse de dépôt et placement du Québec, had already agreed to the sale. In July 2020, the European Commission approved the sale. Bombardier Inc. announced on 1 December 2020, that the transaction was closed on 29 January 2021 for €5.5 billion.
 
Mikäli tätä hankintaa on tarkoitus rahoittaa julkisin varoin, olisi aivan ehdotonta tilata kalusto VR:n sijasta uudelle rautatiekalustoyhtiölle, joka sitten välittäisi junat operaattoritaholle -joka luonnollisesti kilpailutuksen jälkeen voisi olla VR. Samalla kalustofirma pystyisi pitämään huolen siitä, että junia hankitaan riittävästi, ja että alueellistakin liikennettä voitaisiin kehittää, kun se ei enää olisi VR:n mielivaltaisen liikennöinti- ja lakkautuspolitiikan alaisuudessa.
 
Uusi yritys käynnistyi tänään. Hankintailmoitus

Joitakin poimintoja tuosta kolmisivuisesta speksistä:
  • The trainset shall be electric multiple unit capable of running at 160 km/h speed on all Finnish tracks where the infrastructure manager allows that speed.
  • The trainset shall consist of single deck low floor carriages; level access shall be provided on all entrances from a 550 mm platform.
  • The trainset shall be equipped with at least 8 vestibules.
  • The length of the trainset shall be no more than 110 meters, length over buffers.
  • The trainset shall include three different types of passenger compartments: economy-, comfort- and pet compartments. There shall be at least three wheelchair places on the trainset.
  • The seating arrangement shall be either 2+3 in vis-à-vis or 2+2 in rows and vis-à-vis only when necessary.
  • The trainset shall have one universal and one standard toilet.
  • The trainset shall be able to operate on platform lengths of 170 m in double traction and on 270 m in triple traction. There shall be an automated mechanism to lock the doors extending over the platform lengths if applicable.
NOTIFICATION: These are initial requirements and VR reserves the right to make modifications during negotiations
Mistä tuo kolmisivuinen dokumentti siis löytyy?
 
Mistä tuo kolmisivuinen dokumentti siis löytyy?

Oli hankintailmoituksessa linkatussa osallistumispyynnössä. Koska osallistumisilmoitusten jättämisaika meni jo, ei osallistumispyyntöä ole enää julkisesti saatavilla.
 
Oli hankintailmoituksessa linkatussa osallistumispyynnössä. Koska osallistumisilmoitusten jättämisaika meni jo, ei osallistumispyyntöä ole enää julkisesti saatavilla.
OK. Mahtaako löytyä vielä jostain vai kannattaako suoraan luovuttaa sen kanssa?

EDIT: En tarvikaan dokumenttia enää.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tästä kuulunut mitään uutta?

Tuorein juttu, jonka löydän lähijunakalustohankinnasta on huhtikuulta 2021, jossa sanotaan, että hankinta ratkaistaan kesällä 2022.
 
Onko tästä kuulunut mitään uutta?

Tuorein juttu, jonka löydän lähijunakalustohankinnasta on huhtikuulta 2021, jossa sanotaan, että hankinta ratkaistaan kesällä 2022.

Pari kuukautta sitten oltiin vielä neuvotteluvaiheessa VR:n ja eri valmistajien välillä. Sitä uudempaa tietoa minulla ei ole.
 
Nyt, kun tuo Hanko - Hyvinkää- väli alkaa olla sahköistetty, ja sinne olisi kalustoa hankittava. Tuskin HSL-operaattori alkaa oman alueensa ulkopuolelle liikennöimään, kun Karjaallekkin liikenne päättyi juuri tuosta syystä.

Juniin on kuitenkin ilmestynyt uusia karttoja, joissa Y-juna on jatkettu Hankoon.
Uudet kartat junissa, joissa havaittu.
JKOY Sm5 #27
JKOY Sm5 #28
JKOY Sm5 #52

VR Sm4 #6315, vain tämän puolen eteisessä.
 
Juniin on kuitenkin ilmestynyt uusia karttoja, joissa Y-juna on jatkettu Hankoon.
Uudet kartat junissa, joissa havaittu.
JKOY Sm5 #27
JKOY Sm5 #28
JKOY Sm5 #52

VR Sm4 #6315, vain tämän puolen eteisessä.

No siinä samassa kartassa on myös N-juna Keravalta Nikkilän pysähtyen Ahjossa ja Talmassa ja muutakin sellaista mikä ei tällä hetkellä pidä paikkaansa.

Lisäksi on muistettava että tämän hetkisten tietojen mukaan henkilöliikenne Hankoon vuonna 2024
 
Onpas kumma, että niitä on jo junissa, mutta HSL:n sivustolla on vielä vanhat kartat. Muutenkin muistelisin, että uusien karttojen julkaisu ei olisi tapahtunut alle viikkoa ennen talviliikenteen alkua.

Onkos jompikumpi saanut kuvaa napattua, kun niitä ei pysty muuten vielä näkemään?

muokkaus: eikä vielä VR:nkään sivulla.
 
No siinä samassa kartassa on myös N-juna Keravalta Nikkilän pysähtyen Ahjossa ja Talmassa ja muutakin sellaista mikä ei tällä hetkellä pidä paikkaansa.
Sen lisäksi Pirkanmaalle on ilmestynyt kaikenlaisia uusia asemia R- ja M-junien reiteille.
 
Sen lisäksi Pirkanmaalle on ilmestynyt kaikenlaisia uusia asemia R- ja M-junien reiteille.

Ja vielä lisäksi Kehäradalle on ilmestynyt kaikki asemavaraukset asemina, ja Tampereen ja Oriveden välille on ilmestynynt "?"-niminen linja (linjakirjainta ei vielä päätetty). On myös huomionarvoista että Y-junalle on merkitty Inkoo pysähdyspaikkana.
 
Takaisin
Ylös