- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Eikö 2 Dm4:ää ja kiitojunarunkoa usein kytketty yhteen?PNu sanoi:Tähän vanhojen kiitojunien ylenkatsontaan voisi kommentoida vielä sen verran, että Dm4-vetoisten MK ja MP-junien lyhyt käyttöikä ei johtunut näiden junien epäonnistumisesta vaan päin vastoin niiden ennakoitua suuremmasta suosiosta. Juniin oli pian laitettava niin paljon vaunuja, ettei Dm4 tullut enää vetokoneena kysymykseen.
Tietysti jälkikäteen ajateltuna voidaan pitää virheenä niin pienen kapasiteetin omaavien junien hankintaa mutta eihän tätä voitu etukäteen tietää, koska sen tyyppisistä junista ei aikaisemmin ollut Suomessa kokemusta. 30-luvulla päiväpikajuniin riitti yleensä 4-5 vaunua, joten Dm4 + 3 vaunua on varmasti vaikuttanut 50-luvun alussa täysin riittävältä kokoonpanolta. Kysymyksessähän oli uusi junatyyppi, jonka ei ollut tarkoitus korvata vanhoja pikajunia vaan tuoda uutta täydentävää tarjontaa.
Itse arvelisin että Dm4:n ja punaharmaiden kiitojunarunkojen hylkäämisen syy oli vanhanaikaisuus, eli eivät olleet teknisten ominaisuuksiensa osalta eivätkä matkustusmukavuudeltaan enää ajanmukaisia. Niiden vähäisen määrän ja kalliiden käyttökustannusten vuoksi niistä ei ollut myöskään paikallisjuniin, koska lättähattujakin oli 70-luvulla vielä riittävästi.
"Porkkanoiden" eli Dm8/9 sarjan hylkäämistä olen ymmärtänyt johtuvan teknisistä ongelmista. Porkkanoitahan oli aika paljon (24 runkoa), niiden sisustus oli yhtä moderni ja mukava kuin 1970-luvun teräsvaunujen, ja niitä olisi voitu käyttää vielä pitkään sähköistämättömien ratojen kauko- ja taajamajunaliikenteessä. Ainoa seikka joka rajoitti niiden käyttöä pitkän matkan liikenteessä oli ravintolavaunun puuttuminen. "Porkkanoiden" kohdalla olen erilaisten juttujen perusteella ymmärtänyt että niiden moottori- ja voimansiirtotekniikka oli aika epäluotettavaa, ja että niille sattui linjallejääntejä usein ja siksi vähitellen hylättiin.
t. Rainer