Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Jos Skoda on oikeasti harrastanut lahjontaa, lahjonnan yrityksiä ja kiristämistä, kyllähän senkin nyt jo senkin pitäisi jo olla yksi tarjouksen hylkäysperuste. On toki lakiteknisesti kinkkistä tulkita, onko hyvän tavan vastainen kauppatapa jo suoraan laillinen hylkäysperuste tai kuinka paljon näyttöä epäasiallisesta toiminnasta tarvitaan julkisissa hankinnoissa, jotta tarjous voidaan hylätä.
Lakitekniikasta en tiedä, sitä kun tarvitaan vain lainsäädännön valmistelutyössä, mutta kaikki tämä mihin hankintayksikkö lausumissaan vetoaa on kuin suoraan hankintalaista. Jos taustalla on jotain mikä on riittänyt työ- tai varsinkin virkasuhteen irtisanomisperusteeksi niin sama seikka riittänee varsin pitkälle myös tarjouksen harkinnanvaraista hylkäysperustetta punnittaessa.
 
Myös tämän surullisen tapahtumaketjun (siis epäonnistuneen kilpailutuksen) viihdearvo on kovassa kasvussa:

Siteeraan nyt tuota Iltalehden juttua hiukan:

"Kaupunkiliikenteen omaisuudenhallintayksikön johtajan Antti Nousiaisen mukaan Skodasta edustajat eivät ole ”erityisesti vahvistaneet, että missä päin Eurooppaa ovat näitä vaunujansa valmistamassa”."

Taas pitäisi näytellä yllättynyttä.
 
Eli onko tämä nyt sitten kiristystä, uhkailua vai tosiasioiden avointa kertomista?
Ihan sama mitä se on, mutta julkisessa hankinnassa hankintaan liittyvä vuoropuhelu on käytävä osana hankintaprosessia. Neuvottelumenettelyssä se on erityisen helppoa, koska nimensä mukaisesti osana hankintaprosessia neuvotellaan.
 
Siteeraan nyt tuota Iltalehden juttua hiukan:

"Kaupunkiliikenteen omaisuudenhallintayksikön johtajan Antti Nousiaisen mukaan Skodasta edustajat eivät ole ”erityisesti vahvistaneet, että missä päin Eurooppaa ovat näitä vaunujansa valmistamassa”."

Taas pitäisi näytellä yllättynyttä.
Siteeraan aiempaa Hesarin artikkelia:

"Škoda Groupin sivuilla mainitaan, että vaikka nykyisessä tuotannossa osat raitiovaunuihin tehdään Otanmäessä, vaunujen kokoaminen tapahtuu Pilsenissä Tšekissä.

Škodan yhdyskuntasuhdejohtaja Leena Manner tarkentaa, että näin on toimittu Saksaan menevissä vaunuissa. Helsingin seudun tarjouksessa näin ei olisi toimittu."

Onko tälläisissä julkisuuteen annetuissa lausunnoissa minkäänlaista painoarvoa (eli voidaanko olettaa, että Škodan edustaja puhuu totta)? Voisiko valmistajan sulkea seuraavassa kilpailutuksessa pois, jos se vaikkapa väittäisi sopimuksia tehdessä valmistavansa vaunut Suomessa ja pian siirtäisikin tuotannon muualle?

Vaikkei tiettyä valmistusmaata voida vastia, voisiko kilpailutuksessa yhtenä ehtona olla vaikkapa toimitusvarmuuteen vedoten, ettei vaunujen valmistuspaikkaa saa vaihtaa enää kesken kaiken kilpailutuksen jälkeen?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

<sarkasmi>

Hauska termi muuten tuo "epäasiallinen vaikuttamisyritys". Olikohan Stadlerin vaikuttamisyritykset sitten paljon asiallisemmat (eli vanhan liiton malliin kunnon saunajuomat, tanssitytöt ja kaupantekijäislahjat)?:D

Ehkäpä Škoda tiesikin jo häviävänsä, tai ei halunnut räätälöidä enää sopivaa tuotetta, ja haluaa siksi vain viivytellä hankintaa maksimaalisesti, jotta tilaajan on pakko käyttää kaikki vanhojen hankintojen optiot loppuun asti?

</sarkasmi>

Yhtä asiaa en ole ihan ymmärtänyt. Miten on mahdollista, että yhtä aikaa osa nykyisten sopimusten optiovaunuista on vielä valmistamatta, mutta samaa aikaa sanotaan, ettei Škodan valikoimissa enää ole Helsinkiin sopivia vaunuja? Eikö siis Škoda halua valmistaa yhtään enempää nykyisiä vaunumalleja kuin mitä on pakko, vai eivätkö ne enää kelpaakaan Helsingille?
 
Viimeksi muokattu:
Ihan sama mitä se on, mutta julkisessa hankinnassa hankintaan liittyvä vuoropuhelu on käytävä osana hankintaprosessia. Neuvottelumenettelyssä se on erityisen helppoa, koska nimensä mukaisesti osana hankintaprosessia neuvotellaan.
Näinhän se tietysti on.
 
"Škoda Groupin sivuilla mainitaan, että vaikka nykyisessä tuotannossa osat raitiovaunuihin tehdään Otanmäessä, vaunujen kokoaminen tapahtuu Pilsenissä Tšekissä.

Škodan yhdyskuntasuhdejohtaja Leena Manner tarkentaa, että näin on toimittu Saksaan menevissä vaunuissa. Helsingin seudun tarjouksessa näin ei olisi toimittu."
Eikö osien valmistus ole kuitenkin se merkittävämpi vaihe, vaikka osa niistä tuleekin alihankkijoilta? Esim. Variotramit koottiin Otanmäessä, mutten kutsuisi niitä mitenkään suomalaisiksi vaunuiksi. Toki jos Škoda olisi voittanut tai voittaisi mahdollisen uuden kilpailutuksen, pitäisi vaunut myös koota Suomessa, jos niin on luvattu, mutta kyllä Suomessa hyödytään merkittävästi tuosta Saksan tilauksestakin, jos kaikki Škodan itse valmistamat osat todella tehdään Otanmäessä.
 
Takaisin
Ylös