Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Heh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?Varmasti kannattavampaa mennä Boltilla jos AB kausilippu maksaa 100€+ tulevaisuudessa
Jotain 60-80€ tyyliiHeh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Mitä jos HSL:n liikenne olisi käyttäjille maksutonta?
Ja nyt ei kiitos niitä vanhoja itkuja joukkoliikenteen imagon rapautumisesta ja huumeveikkojen ja spurgujen täyttämistä joukkoliikennevälineistä.
Se on toisaalta niin, että nimenomaan A-vyöhykkeellä tehtiin ennen määrällisesti todella merkittävästi satunnaisia matkoja. Eli ei kuukausikorttia, mutta parikin kertaa viikossa sarjalippumatka. Tuollaiseen tarpeeseen Höseli on hinnoitellut itsensä ulos ja varsinkin jos nuo matkat ovat vaikkapa pariskunnittain tehtäviä, niin se Bolt on hyvinkin kilpailukykyinen.Heh heh, montako matkaa ajattelit tehdä kuukaudessa ja mitä tuo lippu saisi mielestäsi maksaa?
Joukkoliikennevälineet ovat nyt jo täynnä huumeveikkoja ja spurguja, joten eihän tuo siihen mitenkään vaikuttaisiMitä jos HSL:n liikenne olisi käyttäjille maksutonta?
Ja nyt ei kiitos niitä vanhoja itkuja joukkoliikenteen imagon rapautumisesta ja huumeveikkojen ja spurgujen täyttämistä joukkoliikennevälineistä.
Niinpä. Nyt olet asian ytimessä. Jos hinta koetaan kohtuuttomaksi, kynnys jättää se maksamatta on suuri. Tai jos vyöhykkeet ja niiden väliset hintaerot koetaan kohtuuttomiksi, niin ehkä ostetaan AB-lippu ja mennään viimeinen asemaväli pummilla. Ei tuo ole sen kummempi juttu kuin sekään, että jos nopeusrajoitus koetaan kohtuuttomaksi, niin sekin jää noudattamatta.Vaan kuinka moni todellisuudessa (ei siis HSL:n arvioissa) pulittaa nuo karanneet hinnat runkolinjoilla, ratikoissa, metroissa ja lähijunissa?
Kilpailutettuja sopimuksia raukeaa vuosittain, joten uusia kilpailutuksia supistamalla ja puuttuvan liikenteen paikkaamista olemassaolevista sopimuksista irrotetulla suoritteella saadaan alasajettua liikennettä melko nopeaan tahtiin. Luokkaa 5-10% ajosuoritteesta vuodessa.Säästöaikeita vaikeuttaa se, että kilpailutetut liikennöintisopimukset on tehty useiksi vuosiksi eteenpäin. Sopimuksen katkaisemisesta syntyy korvausvaateita.
HSL tekee vuosittain liikkumistutkimusta. Itsekin olen kerran osallistunutPitäisi tehdä "lippulajitutkimus", jossa lippulajeina ovat myös kävely, pyöräily, skuutti tai Bolt.
Oikeastaan pahvilipuista siirryttiin hetkeksi paperilippuihin, jonka jälkeen palattiin pahvisiin kertalippuihin.Tässä välissähän on ollut kaikenlaisia joustavampiakin lipputuotteita, mutta ne on yksi kerrallaan lopetettu ja palattu siltä osin kankeaan paperilippujen maailmaan, vaikka paperia ei enää olekaan.
Huh huh. Jos edes 12 kuukaudessa saataisiin tuollainen nousu rv-matkustajiin, olisi raitiovaunulippu kannattavaa palauttaa heti. Raitiovaunuja kannattaa (kuten mitä tahansa runkolinjapalvelua) joka tapauksessa ajattaa läpi päivän vähintään 10 minuutin välein, sillä se on muutenkin monelle kipuraja, jonka jälkeen täytyy jo selata aikatauluja ja harkita taksia. Tästä syystä esim. A-junaa ajetaan 10 min välein, vaikka samat matkustajat mahtuisivat hyvin kyytiin 15-20 min väleilläkin.Kun erillinen, edullinen raitiovaunulippu otettiin käyttöön, se kahdessa kuukaudessa lisäsi raitioliikenteen matkustajamääriä 12,5 %. Se on valtava kasvu noin lyhyessä ajassa.
Ollaanko näissä lukuisissa liikkumis/lippulajitutkimuksissa kysytty, kuinka moni käyttäisi raitiovaunulippua jos se olisi mahdollista? Uskoisin 1,90 euron olevan sellainen hinta joka ei ylittäisi suurimman osan kipurajaa. Mainitsemasi Boltin jakaminen kahden hengen kesken tuottaa yhden matkustajan osuudeksi 2,50 - 5 euroa kantakaupungissa, joten se jäisi kivasti sen alle. Samaan hintaluokkaan menee tyypillinen skuuttiajo. Suosio räjähtäisi, jos edes kampanjaluontoisesti aloitettaisiin 1€ hinnalla.Varmaan Höselillä on tehty viime vuosina lippulajitutkimusta, mutta se ei enää kerro samanlaista totuutta, koska sieltä puuttuvat kokonaan kaikki ne matkustajat, jotka eivät enää ole matkustajia. Pitäisi tehdä "lippulajitutkimus", jossa lippulajeina ovat myös kävely, pyöräily, skuutti tai Bolt.
Itsekään en katso aikatauluja ja luotan vaunun tulevan nopeasti, jos vuoroväli on kohtuullinen.
>10 min vuorovälillä täytyy jo selata aikatauluja ja harkita taksia. Nyt kuitenkin 10 min välillä ajettaisiin vajailla kuormilla, joten ratikkalipun tuomat lisämatkustajat olisivat vain tarpeellista lisätuloa.
Joo, en tiedä miksi se täällä ei onnistu. Varmaan liian asiakaslähtöistä. Espanjassa olen käyttänyt, ja itse asiassa mulla on matkakorteilla tälläkin hetkellä, Madridin ja Las Palmasin sarjaliput. Kortista ei tietenkään näe leimoja, mutta muuten se toimii ihan niin kuin meillä ennen vanhaan: ostat kerralla 10 matkaa ja käytät niitä sitten yksi kerrallaan. Lukijalaite näyttää montako matkaa vielä on jäljellä. Aikarajoja ei ole.Harmi kyllä paperilippuihin siirryttäessä sarjalippu poistui valikoimasta, eikä palannut edes palattaessa takaisin pahvilippuihin. Uusien pahvilippujen siruun olisi helposti voinut ohjelmoida 10 matkaa. Tasavertaisuuden kannalta ei ole kiva, ettei sarjalippua saa enää ilman älypuhelinta ja sovellusta.