Edellä oleva siis tarkoittaa sitä, että jos siinä ennen laituria on R=200 kaarresäde, niin metrojunallakin on silloin oltava sama nopeusrajoitus kuin jos olisi R=200 kaarresäde raitiotieradalla. Ja metrojunien on ajettava samalla nopeudella (yhtä hitaasti tai nopeasti) kuin raitiovaunutkin.
Käydyssä keskustelussahan esitettiin, että metron voisi rakentaa Itäsalmeen yhtä joustavasti kuin ratikankin, mutta se olisi silti yhtä nopea kuin nykyinen metro, jossa linjaraiteella pienin kaarresäde on 400 metriä. Ja että ainakin asemien yhteydessä voisi olla 200 metrin kaarteita, kun kerran asemille tultaessa hidastetaan. Kerroin, mitä tapahtuu, jos 200 metrin kaarteista ajetaan kuten nykymetrolla, vaikka kaarre olisi juuri ennen asemaa.
Näyttää olevan vaan kovin vaikea ymmärtää, ettei metrojunalla ja raitiovaunulla ole mitään nopeuseroa. Sellaista valhetta tosin on Helsingissä viljelty 1950-luvulta lähtien.
Njoo, minä vain muistelin että TramWest ketjussa kovasti kehuttiin että ratikkaradan tiukat mutkat eivät vaikuta juuri matka-aikaan, mutta nyt tässä ketjussa annant ymmärtää että muutama mutka aseman yhteydessä tekee metrosta vallan kamalan hitaan joka suorastaan matelee etanavauhtia kuin ratikka.
Teinpä tuossa aikani kuluksi vähän laskelmia. 200m kaarteessa suurin mahdollinen nopeus on RAMOn mukaan on 63 km/h. Laskeskelin, että jos tuollainen 200m kaarre on 200m ennen pysähtymistä, eli reilu 100m ennen laiturin päätä, niin hidastaminen 80km/h --> 60km/h ennen mutkaa hidastaa metroa asemalle tullessa kokonaiset 1,5 sekuntia ja asemalta lähtiessä noin 3s. Laskin tuon asemalta lähtemisen laiskuuttani 1,2m/s^2 kiihtyvyydellä kuten jarrutuksenkin, 0,8m/s^2 kiihtyvyydellä ero on vielä hieman pienempi.
Jos asemia on viisi kappaletta, niin ei tuo noin 15-20s hidastus kokonaisajoaikaan taida vielä tehdä metrosta ratikkamaisen hidasta?
Todennäköisesti nopeus ei kuitenkaan ole ihan tuota kuuttakymppiä, vaan 50km/h voi olla lähempänä että kaikki kalusto kivasti tuosta mutkasta kulkee ja kaarre ei tarvitse niin paljo kunnossapitoa. Tällöin tulee vielä jokunen sekunti päälle, mutta alle puolen minuutin ajoaikahidastuksesta on kyse koko pätkällä.
Tällainen geometria vaatii radalta melkoisen kallistuksen raiteeseen tuollaisessa tiukassa mutkassa 60km/h reilu 150mm, 50 kmh noin 105mm. Tällaisia kallistuksia on melko mahdoton tehdä ratikkaradalle kun liikutaan muiden liikenneväylien seassa, jolloin nopeutta joudutaan mutkiin tiputtamaan paljon enemmän. Jossain pellolla kulkevalla ruohoradalla toki onnistuu ratikallakin, mutta siellähän tiukkoihin mutkiin ei juuri ole tarvetta.
Luettelepa linjaraiteen 200 metrin kaarteet! Ja kerro linjaraiteen jyrkin kaarresäde ja sen sijainti!
Matkustajien kanssa ajetaan vaihteessa poikkeavalle ainoastaan lähdettäessä Itäkeskuksesta itään ja Mellunmäessä ja Vuosaaressa niillä vuoroilla, jotka eivät käy vaihtamassa raidetta aseman ”tuolla puolen”. Nämä eivät todellakaan kamalasti hidasta kokonaiajoaikaa, mutta jos tällaisia hidastuksen aiheita olisi jatkuvasti, niin se alkaa jo tuntua.
Tässä nämä nykyiset 200m kaartet tulivatkin. Eipä niitä muita ole paitsi kesäisin siltaremonttien yhteydessä.