Vieläkin sinulla on näyttämättä maailmalta sellainen raidejärjestelmä, jossa näin todella päätyttäisiin muuten kuin täysin yhtenäisenä ja monotonisena toistuvalla liikenteellä.
Helsingin ratapihalla kokonaisuudessaan tapahtuu aika lailla enemmän kuin metron pääteasemilla.
Pisara ei ole mahdollinen, jos ei voi liikennöidä täysin yhtenäistä liikennettä, joka on lisäksi identtistä Rantaradalla ja pääradalla. Ei Pisaralla vaihdella junapituuksia, kuten Helsingissä nyt tehdään. Pisaran kanssa VR-Konserni vain suostuu siirtämään vaihto- ja seisotustoiminnot pois Helsingistä (Espooseen, Kauklahteen ja Keravalle), koska Pisaralla ei ole sellaisiin kapasiteettia.
Onhan näitä rautateiden umpiasemia maailmalla, en vaan ole tullut panneeksi mieleen. Yhden musitan Stuttgartista. Siellä kääntöajat ovat luokkaa 4–6 minuuttia, ja operoidaan luonnollisesti moottorijunilla tai ohjausvaunuilla.
Silti edes metroa ei ruuhkaliikenteessä pystytä kääntämään ympäri laituriraiteiden kautta, vaan pitää käyttää niiden takana olevaa kääntöjärjestelyä, jossa ei ole matkustajista aiheutuvia ylimääräisiä häiriöitä.
Jos puolenvaihtoristikkoa ei ole rakennettu pääteaseman tulopuolelle, on tietenkin pakko vaihtaa aseman toisella puolella. Näin on tilanne Ruoholahdessa. Mutta siellä ”Ruoholahti-länsi”-asemalla tapahtuu aivan sama, mikä voisi tapahtua myös matkustajien käytössä olevalla Ruoholahden asemalla.
Brysselissä suunnan vaihto tapahtui metrolla jokaisella vuorolla 3.4.2009 asti linjalla 1A Beekantin asemalla. Juna tuli asemalle, kuljettaja käveli toisen pään ohjaamoon ja lähti takaisinpäin. Tosin aseman jälkeen haarautuen eri radalle kuin mistä tuli. Koska linja 1A liikennöi reittiä, joka vastaisi raidejärjestelyiltään metrolinjaa Mellunmäki–Vuosaari.
4.4.2009 lähtien metrolinjastoa muutettiin niin, että entistä 1A:n osuutta Konig Boudewijn – Beekant ajetaan linjana 6, joka tekee lenkin keskustan ympäri ja palaa Konig Boudewijniin johtavalle radalle Beekantia pohjoisemmalla asemalla Simonis. En ole käynyt Brysselissä muutoksen jälkeen, joten en tiedä mikä on nyt järjestely Simonisissa, joka on merkitty linjan 6 toiseksi pääteasemaksi.
Asioita havainnollistamaan
Brysselin linjakartta Urbanrail-netissä.
Antero