Pisaralla on suunniteltu ajettavan 5 min vuoroväliä. Jos puskimiin päättyvä liikenne toimii 5 min vuorovälillä, se tarkoittaa, että kummaltakin puskimeen päättyvltä raiteelta lähtee juna 10 min välein. Siinä on erittäin hyvin aikaa vaihtaa junan matkustajat yhdeltä puolelta.
Laiturit raiteen molemmin puolin ovat tietenkin nopeampi tapa purkaa ja kuormata juna. Sellainen voidaan järjestää, jos kaksoisraide päättyy yhdeksi puskimeen päättyväksi raiteeksi, mikä on vähimmäisvaatimus suunnan ja raiteen vaihtamiseksi. Mutta ei sillä vuorovälin kannalta mitään voiteta. Sillä siltä yhdeltä raiteelta on junan lähdettävä 5 minuutin välein jos ajetaan 5 min vuoroväliä. Ja seisonta-aika eli aika, jonka ovet voivat olla auki, on lyhyempi kuin edellä 10 min lähtövälillä.
Jo nykyään Keravan kaupunkiradalla on 5 minuutin vuoroväli ruuhkassa. 5 minuutin vuorovälissä on ruhtinaallisesti aikaa, mutta eihän siitä ollut kysymys.
Kuitenkin yksiköiden ja reittien määrän lisäämiseen on painetta ja silloin metromainen 2,5 minuutin tai tiheämpikin vuoroväli voisi olla tarpeen.
Et ole pystynyt esittämään näyttöä, että noin tiheää liikennettä ajettaisiin missään puskimeen päättyvällä raskaan kuormituksen asemalla. Vaikka ei tuo teoriassa taida ihan mahdotontakaan olla. Maailman tiheimmin liikennöidyt metrot kulkevat kuitenkin 90 sekunnin vuorovälillä. 150 sekuntia on paljon helpommin saavutettavissa kuin 90 sekuntia. Vaikka toimiiko tuo käytännössä ja Suomen talvessa?
Viimeksi muokattu: