Vs: Itäsalmen metro pikaraitiotieksi?
"Rautatieläinen" numero 2/2010, sivu 19:
Hölttä pitää pikaraitiotietä satuolentona.
En olisi uskonut Höltän lausuvan tällaista, edes yksityisessä kahvipöydässä. Ymmärtääkseni hän tietää, mistä laitteesta meillä on eniten satuja sepitetty, koska itse tuntee metronsa varmasti parhaiten. Jospa tämä onkin pantava toimittajan piikkiin...
HLJ:n MARA-selvitystä onkin jo keskustelussa siteerattu. Eli meidän metromme ongelmat eivät rajoitu siihen, ettei se kulje kadunkulmista ollenkaan, ei edes nopeudella nolla km/h. Kun ei se sovellu edes rakentamattomaan maaperään. Ei kaarteiden eikä linjanopeuden osalta. Mihinkähn se ”satujen sankari” sitten sopii? Mutta totuushan onkin tarua ihmeellisempi!
Lainauksen perusteella Hölttä ei puhunut
Variotrameista vaan ”
pikaraitiotiestä”. Variobahneilla ajetaan Saksassa samalla tavalla kuin meillä metrojunia. Vaunu on tehty periaatteessa sellaiselle radalle, millainen ratikan radan pitää
BOStrabin mukaan olla. Meillä vaan ei sellaista rataa ole. Mutta jos otetaan ”pikaratikka” yleisemmin, kuten kaikki Saksan Stadbahnit sekä Euroopan TramTrainit, niin HKL-metro pestään mennen tullen. Erityisesti palvelutasossa ja toimintasäteessä, jotka ovat HKL-metron ongelma, vaikka se toimiikin Helsingissä niin erinomaisesti kuin sellainen laite voi toimia. Helsinkiläisen ratikan ongelmathan ovat kaikki asioita, joille on olemassa toimivat ja koetut ratkaisut.
Onhan ne ratkaisut sovellettavissa Itäsalmeenkin, jolloin kaikki metron, paikallisjunan ja helsinkiläisen ratikka-ajattelun tiedossa olevat ongelmat saadaan poistetuksi. Itäsalmeen ollaan tekemässä uutta yhdyskuntarakennetta, joka voidaan suunnitella ratikan kanssa siten, että täyttyvät tavoitteet sekä yhdyskuntarakenteen että liikenteen saavutettavuuden ja nopeuden kanssa. Hesan päässä ne samat vaunut sitten ajavat katuverkolle hoitamaan jakelun, joka nytkin tapahtuu ratikalla sekä junien että metron kanssa. Ja halvemmaksi tulee kuin mikään juna- tai metroratkaisu – laskettuna mukaan metrolle rinnakkainen rata Helsingin niemelle. Mutta kun eihän sellaista voi tehdä... Ei voi niin, koska se on totta ja ihmeellisempää kuin sadut.
Antero