Helsingin ja Vantaan kuntaliitos näyttää aika suurella todennäköisyydellä(minusta yli 50 %) olevan toteutumassa muutaman vuoden kuluessa. Kuntaliitos voi toki muuttaa myös joukkoliikennehankkeiden prioriteetteja.
Sehän tässä varmasti on tausta-ajatuksena, sillä itsenäisellä Vantaalla ei ole rahkeita eikä todennäköisesti kiinnostustakaan ruveta rakentamaan kunnan itänurkkaan mitään. Vantaalla on vuosikymmeniksi hommaa Kehäradan asemien ja asemavarausten ympäristössä.
Mitä Sipooseen tulee, niin tuo Majvikin metroasema on samanlaista huttua kuin Hyrylän metro.
HS puhuu kovasti siitä, että Östikan vaihtoehdot ovat pikaratikka Itikseen, jossa on pakkovaihto metroon, sekä sitten metro Östikaan. Ja eka olisi sen pakkovaihdon takia huonompi.
On tainnut unohtua se sivuseikka, että suurin osa näistä "pientaloalueen" uusista asukkaista on kuitenkin kuskattava bussilla sinne metroasemalle. Asukkaiden mielestä lie suunnilleen samantekevää, onko pakkovaihto Östikan vai Itiksen asemalla. Tosin kuitenkin sillä erotuksella, että raideliikennekertoimen vuoksi ratikka+metro kerää enemmän porukkaa kuin bussi+metro.
Unohtunut on myös se, että Itiksestä pääsee moneen muuhunkin paikkaan kuin keskustaan. Pikaratikka tarjoaisi kokonaan vaihdottoman yhteyden ympäri jokeri-linjaa sekä yhden vaihdon yhteydet kaikkiin niihin paikkoihin, jonne Itiksestä on bussiyhteys. Sen sijaan metro tarjoaa näissä tapauksissa vain kahden vaihdon yhteyksiä niille friikeille, jotka jostain syystä yrittävät kulkea Östikan suunnalta joukkoliikenteellä muualle kuin metroradan varrelle eivätkä suostu ottamaan omaa autoa, joka sentään lyhentää matka-ajan neljäsosaan.
Lisättäköön nyt vielä se, että jos ideologisista syistä vain metro sopii Östikan joukkoliikennevälineeksi, niin se pitäisi haaroittaa Itiksessä ja tuoda Itäväylän alla liitosalueelle. Lyhentäisi matka-aikaa reippaasti. Hinnallahan ei ole mitään väliä, niin kuin ei metrosuunnitelmissa yleensäkään. Tämä myös tasapainottaisi metrolinjojen kuormitusta Itiksen länsipuolella, kun haaroja olisi kolme. Sitäkään ei ole HS:n toimittajat huomanneet ajatella, että jos Östikan haaran varrella asuu se 60 000 ihmistä enemmän kuin Vuokin haaran, niin aika lailla epätasaisesti kuormittuvat nuo metrojunat. Onneksi en asu Herttoniemessä.