->Mielestäni Östersundomia koskevissa keskusteluissa on käynyt selväksi, että kyse ei ole vain Östersundomista, vaan ylipäänsä metroverkon laajentamisesta. Toisin sanoen Töölöstä, Pasilasta ja Viikista, ehkä Maunulasta ja Pakkalan suunnasta. Eikä siinä mitään. Östersundomin metro muuttuu laakista vähän ymmärrettävämmäksi, jos Itäkeskuksesta pääsee tulevaisuudessa Viikin kautta Pasilaan; jos Östersundomista pääsee tulevaisuudessa muuallekin kuin Itikseen ja keskustaan.
Mielestäni metroratkaisu on kuitenkin kokonaisuudessaan huonompi kuin mitä sen vaihtoehto (HELI, raidejokerin jatkaminen Östersundomiin ja Pisara). Ei pitäisi olla lyhytnäköinen vaan ymmärrettävä kokonaisuus. Siinä kun Itämetro rakennettaisiin käytännössä 150tuhatta östersundomilaista varten, vaihtoehtosesta paketista vain jokerin jatko rakennetaan ainoastaan Östersundomin yhteydeksi. Pisara ei liity Östersundomiin mitenkään, vaan on ehdottoman kannatettava hanke ilmankin. HELI-rata liittyy paljon suurempaan kokonaisuuteen kuin Östersundom, mutta Östersundom on sinänsä edellytys HELI-radalle.
Hankkeiden kustannukset voi jyvitellä miten haluaa, mutta käytännössä metro tulee palvelutasoon nähden kalliimmaksi, kun ottaa huomioon, ettei se Viikin linjan myötäkään tarjoa yhtä kattavaa verkkoa kuin lähijuna ja pikaratikka yhdistelmä ja lisäksi tarvitsee liityntäliikenteen. Lähijuna ja pikaratikka -yhdistelmässä liityntäliikenne on järjestettävissä suureksi osaksi samaan pakettiin. Metrovaihtoehdossa on myös vaarana, ettei Töölön-Viikin -metroa koskaan tule - Pisara vie edellytykset. Sen myötä östersundomilaisille jäisi yhteys nauhan päästä toiseen.
Ymmärrän kyllä Helsingin metrohimon. Itämetro tarjoaa yksin suurelta osin saman maan arvonnousun mitä lähijuna ja pikaratikka. Kuten on huomattu, ei pk-seudulla ole itseasiassa suuria joukkoliikennehankkeita, on vain maankäyttöhankkeita, joiden yksi osa on joukkoliikenne. Se järjestetään niin kuin maalle saadaan helpoiten arvoa, eikä siinä tulevat kulkumuoto-osuudet paina. (Tai sen verran, että lisäähän se liikennöintikuluja, jos liian moni ihminen valitsee joukkoliikenteen.)
VR:n henkilöliikennemonopoli vaikuttaa varmasti taustalla myös. Tämän päivän laskelmia ei voida tehdä sen varaan, että monopoli tulevaisuudessa kaatuu - edes lähiliikenteen osalta.
Mielestäni metroratkaisu on kuitenkin kokonaisuudessaan huonompi kuin mitä sen vaihtoehto (HELI, raidejokerin jatkaminen Östersundomiin ja Pisara). Ei pitäisi olla lyhytnäköinen vaan ymmärrettävä kokonaisuus. Siinä kun Itämetro rakennettaisiin käytännössä 150tuhatta östersundomilaista varten, vaihtoehtosesta paketista vain jokerin jatko rakennetaan ainoastaan Östersundomin yhteydeksi. Pisara ei liity Östersundomiin mitenkään, vaan on ehdottoman kannatettava hanke ilmankin. HELI-rata liittyy paljon suurempaan kokonaisuuteen kuin Östersundom, mutta Östersundom on sinänsä edellytys HELI-radalle.
Hankkeiden kustannukset voi jyvitellä miten haluaa, mutta käytännössä metro tulee palvelutasoon nähden kalliimmaksi, kun ottaa huomioon, ettei se Viikin linjan myötäkään tarjoa yhtä kattavaa verkkoa kuin lähijuna ja pikaratikka yhdistelmä ja lisäksi tarvitsee liityntäliikenteen. Lähijuna ja pikaratikka -yhdistelmässä liityntäliikenne on järjestettävissä suureksi osaksi samaan pakettiin. Metrovaihtoehdossa on myös vaarana, ettei Töölön-Viikin -metroa koskaan tule - Pisara vie edellytykset. Sen myötä östersundomilaisille jäisi yhteys nauhan päästä toiseen.
Ymmärrän kyllä Helsingin metrohimon. Itämetro tarjoaa yksin suurelta osin saman maan arvonnousun mitä lähijuna ja pikaratikka. Kuten on huomattu, ei pk-seudulla ole itseasiassa suuria joukkoliikennehankkeita, on vain maankäyttöhankkeita, joiden yksi osa on joukkoliikenne. Se järjestetään niin kuin maalle saadaan helpoiten arvoa, eikä siinä tulevat kulkumuoto-osuudet paina. (Tai sen verran, että lisäähän se liikennöintikuluja, jos liian moni ihminen valitsee joukkoliikenteen.)
VR:n henkilöliikennemonopoli vaikuttaa varmasti taustalla myös. Tämän päivän laskelmia ei voida tehdä sen varaan, että monopoli tulevaisuudessa kaatuu - edes lähiliikenteen osalta.