Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

->Mielestäni Östersundomia koskevissa keskusteluissa on käynyt selväksi, että kyse ei ole vain Östersundomista, vaan ylipäänsä metroverkon laajentamisesta. Toisin sanoen Töölöstä, Pasilasta ja Viikista, ehkä Maunulasta ja Pakkalan suunnasta. Eikä siinä mitään. Östersundomin metro muuttuu laakista vähän ymmärrettävämmäksi, jos Itäkeskuksesta pääsee tulevaisuudessa Viikin kautta Pasilaan; jos Östersundomista pääsee tulevaisuudessa muuallekin kuin Itikseen ja keskustaan.

Mielestäni metroratkaisu on kuitenkin kokonaisuudessaan huonompi kuin mitä sen vaihtoehto (HELI, raidejokerin jatkaminen Östersundomiin ja Pisara). Ei pitäisi olla lyhytnäköinen vaan ymmärrettävä kokonaisuus. Siinä kun Itämetro rakennettaisiin käytännössä 150tuhatta östersundomilaista varten, vaihtoehtosesta paketista vain jokerin jatko rakennetaan ainoastaan Östersundomin yhteydeksi. Pisara ei liity Östersundomiin mitenkään, vaan on ehdottoman kannatettava hanke ilmankin. HELI-rata liittyy paljon suurempaan kokonaisuuteen kuin Östersundom, mutta Östersundom on sinänsä edellytys HELI-radalle.

Hankkeiden kustannukset voi jyvitellä miten haluaa, mutta käytännössä metro tulee palvelutasoon nähden kalliimmaksi, kun ottaa huomioon, ettei se Viikin linjan myötäkään tarjoa yhtä kattavaa verkkoa kuin lähijuna ja pikaratikka yhdistelmä ja lisäksi tarvitsee liityntäliikenteen. Lähijuna ja pikaratikka -yhdistelmässä liityntäliikenne on järjestettävissä suureksi osaksi samaan pakettiin. Metrovaihtoehdossa on myös vaarana, ettei Töölön-Viikin -metroa koskaan tule - Pisara vie edellytykset. Sen myötä östersundomilaisille jäisi yhteys nauhan päästä toiseen.

Ymmärrän kyllä Helsingin metrohimon. Itämetro tarjoaa yksin suurelta osin saman maan arvonnousun mitä lähijuna ja pikaratikka. Kuten on huomattu, ei pk-seudulla ole itseasiassa suuria joukkoliikennehankkeita, on vain maankäyttöhankkeita, joiden yksi osa on joukkoliikenne. Se järjestetään niin kuin maalle saadaan helpoiten arvoa, eikä siinä tulevat kulkumuoto-osuudet paina. (Tai sen verran, että lisäähän se liikennöintikuluja, jos liian moni ihminen valitsee joukkoliikenteen.)

VR:n henkilöliikennemonopoli vaikuttaa varmasti taustalla myös. Tämän päivän laskelmia ei voida tehdä sen varaan, että monopoli tulevaisuudessa kaatuu - edes lähiliikenteen osalta.
 
Heli radan rakentamisen edellytyksinä taitavat olla Pisara ja pääradan linjaus lentoaseman kautta. Tuossa on aika paljon mutkia matkassa jos jostain halutaan saada aikaan edes parissakymmenessä vuodessa.
 
Heli radan rakentamisen edellytyksinä taitavat olla Pisara ja pääradan linjaus lentoaseman kautta. Tuossa on aika paljon mutkia matkassa jos jostain halutaan saada aikaan edes parissakymmenessä vuodessa.

On olemassa varmaan monta versiota heli-radasta joissa hurjimmat kiertävät lentokentän kautta ja junien nopeus on 300 km/h, mutta vaatimattomampi erkanee pääradasta jossain Tapanilan kohdalla ja ensi vaiheessa pyrkisi oleman nykyisen oikoradan tai pääradan tasoinen teknisesti.

Kyllä ymmärtääkseni Pisaran avulla pystyttäisiin hanskaamaan Heli-radan aiheuttaman kasvun lähijunaliikenteessä jos vuoroväliä voisi hiukan puristaa nykyisestä 5 minuutista.

t. Rainer
 
Jep mutta se ei mene sitten Vantaalle, ja ylikunnallinen yhteistyö on maailman tärkein asia.

Olen käsittänyt, että se ylikunnallinen yhteistyö on aika välttämätöntä tässä hankkeessa, koska sillä saa
  1. Valtion rahaa
  2. Oikeuden poiketa maakuntakaavasta
  3. Virkamiehille suunnittelurauhan ilman että luotamusmiehet voivat ohjeistaa liian tarkasti valintoja

Yksikän ei ole hyvä syy. Noista kaksi ensimmäistä on pohjimmiltaan kömpelön ja typerän byrokratian seurausta, ja viimeinen suorastaan demokratian pilkkaa. Tämä näin täysin liittymättä siihen, mitä alueelle rakennetaan.
 
Unohtunut on myös se, että Itiksestä pääsee moneen muuhunkin paikkaan kuin keskustaan. Pikaratikka tarjoaisi kokonaan vaihdottoman yhteyden ympäri jokeri-linjaa sekä yhden vaihdon yhteydet kaikkiin niihin paikkoihin, jonne Itiksestä on bussiyhteys. Sen sijaan metro tarjoaa näissä tapauksissa vain kahden vaihdon yhteyksiä niille friikeille, jotka jostain syystä yrittävät kulkea Östikan suunnalta joukkoliikenteellä muualle kuin metroradan varrelle eivätkä suostu ottamaan omaa autoa, joka sentään lyhentää matka-ajan neljäsosaan.
Plus että Viikistä ratikkakiskojen vetäminen Hämeentielle on ihan pähkinöitä, lonkalta arvioiden 20 megaeuroa. Tällöin Östikasta pääsisi Stadiin ilman vaihtoa, pikaratikalla.

Toki edellyttää aikamoista tason nostoa Hämeentiellä, ennen kuin Viikin kautta kiertävä vaihdoton yhteys on matka-ajassa houkutteleva vaihtoehto.

Mutta ainahan voi vaihtaa Itiksessä metroon.

PS: Jos Itäkeskus on Itis ja Östersundom Östika, mitä Itis on på svenska?
 
PS: Jos Itäkeskus on Itis ja Östersundom Östika, mitä Itis on på svenska?

Taitaa kyllä olla puheessa ihan Itis myös på svenska. Niin siinä pikkuhiljaa tuppaa käymään. Tosin relevantimpi kysymys taitaisi olla, mikä on Itis somaliksi kuin ruotsiksi.

Oudolta sen sijaan kuulosti se, kun nelosessa parikymppiset ruotsia puhuvat totesivat, "när vi var där i Tammisaari..." Se on sentään ruotsinkielinen paikkakunta, jonka ruotsinkielinen nimi on vanhempaa perua ja voisi olettaa ruotsinkielisen sen tuntevan.

Ne rapparit tulee sitten alkuviikolla ulos. Ihmetellään sitten.

Katos vaan! Kiitoksia siitä!
 
Itis on Itis. Mutta ruotsinkieliset iittiläiset varmaan tuntevat olonsa siellä kotoisaksi. (Iitin epävirallinen ruots. nimi).
 
Oudolta sen sijaan kuulosti se, kun nelosessa parikymppiset ruotsia puhuvat totesivat, "när vi var där i Tammisaari..." Se on sentään ruotsinkielinen paikkakunta, jonka ruotsinkielinen nimi on vanhempaa perua ja voisi olettaa ruotsinkielisen sen tuntevan.
Joo kyllä hävettää sellainen välinpitämättömyys äidinkieltään kohtaan. Toinen juttu, jotkut vanhemmat ihmiset joilla on vasemmistolaistausta tarkoittavat puhuessaan "Tammisaaresta", myös ruotsiksi, kyseisellä paikkakunnalla sijainnutta kansalaissodan aikaan pystytettyä vankileiriä, mutta nelosen ratikan parikymppisillä tuskin oli sellaisia poliittisia motiiveja?

t. Rainer
 
Ne esiselvitykset on nyt sitten KSV:n sivulla. Pikaisesti selasin, pitää lukea kunnolla, mutta sanotaan nyt niin että kun aiemmin nauratti niin nyt pikkuhiljaa itkettää.
http://www.hel.fi/hki/ksv/fi/Ajanko.../Ostersundom/3ddb9e004f86aeeb9cd3fcb9159a4da3

Kiitoksia linkistä. Eipä tuo suositettu vaihtoehto metron omalla logiikallla arvioituna ole sen pöljempi kuin tähänastiset rakennelmat tai Länsimetro, joten jos nimenomaan metron varaan pitää perustaa, niin enpä tiedä miten tuon paremminkaan tekisi. Metro on kankea, asemaväli pitkä ja siksi jäävät, eikä tähän taida itkeskely auttaa.

Hieman huvitti tuo vaihtoehto 2.2:n eli Mutkametron hyvänä puolena mainittu metromatkustajien näköala Salmenkallio - Gumböle -välillä olevalta sillalta. No, näkymä junasta varmaan olisi hieno. Paikkaisiko tuo sitä, että Länsiväylän kohdalla metro on jossain kaukana meren pohjan alla.

Toinen juttu, jotkut vanhemmat ihmiset joilla on vasemmistolaistausta tarkoittavat puhuessaan "Tammisaaresta", myös ruotsiksi, kyseisellä paikkakunnalla sijainnutta kansalaissodan aikaan pystytettyä vankileiriä, mutta nelosen ratikan parikymppisillä tuskin oli sellaisia poliittisia motiiveja?

Epäilen suuresti. Jos parikymppinen ylipäätään tietää, että vuonna 1918 oli joku sota, niin täytynee olla tyytyväinen.
 
Joo kyllä hävettää sellainen välinpitämättömyys äidinkieltään kohtaan. Toinen juttu, jotkut vanhemmat ihmiset joilla on vasemmistolaistausta tarkoittavat puhuessaan "Tammisaaresta", myös ruotsiksi, kyseisellä paikkakunnalla sijainnutta kansalaissodan aikaan pystytettyä vankileiriä, mutta nelosen ratikan parikymppisillä tuskin oli sellaisia poliittisia motiiveja?
Toisalta itse joskus puhun ihan vain luovuuttani "Eekkenäässistä" suomeksi, eli tässä lienee sellainen "sku vi räisa ti Kokkola ida"-ilmiökin taustalla. Mutta särähtäähän tuo korvaan, ja pahasti.

Kiitoksia linkistä. Eipä tuo suositettu vaihtoehto metron omalla logiikallla arvioituna ole sen pöljempi kuin tähänastiset rakennelmat tai Länsimetro, joten jos nimenomaan metron varaan pitää perustaa, niin enpä tiedä miten tuon paremminkaan tekisi. Metro on kankea, asemaväli pitkä ja siksi jäävät, eikä tähän taida itkeskely auttaa.

Hieman huvitti tuo vaihtoehto 2.2:n eli Mutkametron hyvänä puolena mainittu metromatkustajien näköala Salmenkallio - Gumböle -välillä olevalta sillalta. No, näkymä junasta varmaan olisi hieno. Paikkaisiko tuo sitä, että Länsiväylän kohdalla metro on jossain kaukana meren pohjan alla.
Entäs se pikaratikkarapo, joka on myös Östersundom-sivulla? Se pieksee 100-0 Mutkametro-rapparin! Kustannuslaskelmaa en äkkiselailulla löytänyt, mutta veikkaisin hinnaksi 1/3 metron hinnasta. Ratikkarapparista harmikseni puuttui spekulaatio linjan haaroittamisesta Viikissä niin, että esim. Sakarinmäen linja jatkaisi Jokerille ja Ribbingön linja Stadiin.
 
Entäs se pikaratikkarapo, joka on myös Östersundom-sivulla? Se pieksee 100-0 Mutkametro-rapparin!

Sä olet nyt ymmärtänyt kaiken aivan väärin. Tottakai metro on paljon parempi ja sitäpaitsi ainoa oikea ratkaisu. Ei millään yksityiskohdilla ja lillukanvarsilla ole merkitystä, tärkeintä on se, että se on metro.

Kustannuslaskelmaa en äkkiselailulla löytänyt, mutta veikkaisin hinnaksi 1/3 metron hinnasta.

Sivulla 61: yksihaarainen Linear 78,4 Me ja kaksihaarainen Unified 117,4 Me. Metron saa, kun siirtää pilkkua yhden desimaalin verran.
 
->Nyt kun noita selvityksiä on alustavasti vähän silmäillyt, niin vaikea on ymmärtää, miksi on valittu vaihtoehdoista metro. Syyt tuskin liittyvät joukkoliikenteeseen, vaan kyse taitaa pikemminkin olla taloudesta. Metrosta lienee helpommin osa sysättävissä valtion kontolle kuin raitiotiestä, ja olisiko rakennuttajillakin enemmän himoja metron suuntaan? Vaikka pientalovaltaisesta alueesta puhutaan, niin asemien välittömään läheisyyteen tullee kuitenkin kerroksia.

Käytännössähän tuo metro tarkoittaa, että alueen liikenne tulee suurimmaksi osaksi perustumaan autoiluun. Joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus jäi noin kolmannekseen metrovaihtoehdossa ja se on kyllä melko heikosti, kun ottaa huomioon, että suunnitellaan uutta alueita neitseelliselle pellolle. Selvityksen mukaan 90 prosenttia työpaikoista ja asukkaista sijoittuu kilometrin(!) säteelle asemista, pikaratikkavaihtoehdossa 89 prosenttia 800:n metrin säteelle, joten ei tarvitse ihmetellä, miksi joukkoliikenteelle ei ennusteta hääviä suosiota. En vielä ole törmännyt (tai huomannut) että selvityksissä olisi mainittu lukuja järjellisemmiltä vaikutusalueita - tuo kilometrihän on kävelymatkana pysäkille tai asemalle täysin naurettava.
 
Takaisin
Ylös