- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Vs: Paikallinen vai keskusohjaus
Alin taso, eli kaupunkiseutujen joukkoliikenne, suunniteltaisiin kaupunkiseutujen tasolla. Sitä ylempi taso, maakuntien liikenne, suunniteltaisiin tosiaan maakuntatasolla. Maakuntarajat ylittävä liikenne hoidettaisiin joko maakunnallisten viranomaisten yhteistyönä tai sitten valtakunnallisen, LVM:n alaisen joukkoliikenneviranomaisen toimiesta. Nykytilannehan on kaoottinen, sillä joukkoliikenteen järjestäminen on pääasiassa liikennelupa- tai monopoliperustaista liiketoimintaa, eikä ole koordinoivaa viranomaista saati keskitettyä linjastojen ja aikataulujen laadintaan. Lähimmät koordinaattoria vastaavat ovatkin lääninhallitukset ja Matkahuolto, joista kumpikaan ei varsinaisesti laadi reittejä eikä aikatauluja.
Niin no sehän on Tiehallinto nykyään. Tielaitos pilkottiin 2001 Tiehallinnoksi ja Tieliikelaitokseksi, jälkimmäinen koki viime vuonna nimenmuutoksen Destiaksi ja tämän vuoden alussa se yhtiöitettiin. Nykyään Destia on yksi tienpitourakoitsija muiden joukossa. Sama varmasti toimisi myös joukkoliikennehallinnossa, jossa tuottajia voisivat olla VR, HKL-RL, Velj. Salmela ym. ym.Nyt on se tilanne että Tielaitos on kaavoissa lausunnonantajana ja jopa aloitteentekijänä ... Tielaitoskin kykenee hoitamaan asiaa keskusjohtoisen paikallisesti
Jos mieluummin kuitenkin porrastettaisin joukkoliikennehallinto, aivan kuten kaavoituskin on porrastettu eri tasoille.Samasta voi ottaa esimerkkinä kaikkialla olevan rauta- ja kumipyörän yhteensovittamisen. Rovaniemelle tulevan junan aikataulujen muuttuessa liikennelupaperustaiset bussiyhteydet eivät muutu miksikään, joukkoliikenteen logistiikkaketjuun tulee katkos tai ainakin lenkki venyy ajallisesti. Mäntsälästä on temppu päästä Espooseen töihin päivittäin joukkoliikenteellä. Ouluun junalla tuleva ei tiedä city-busseista mitään, ihmettelee vaan ohi kulkevia pikkubusseja ja kiroaa laukkujaan.
Näitä on vaikka kuinka paljon pitkin Suomea ja iso osa tästä hölmöilystä nauttii yhteiskunnan tukea.
Paikallisuus ei minusta ole valtakunnallisen liikenteen ja paikallisen liikenteen hoitamisen yhteensovittamisessa etu. Sitä on kokeiltu melkoisen pitkään ja jäljet ovat selvät.
Jotain tarttis kuitenkin tehdä ja pian. Muuten siellä Kemijärven junassa ei istu kuin aatteellisin perustein istuvat ja asemalla asuvat.
Alin taso, eli kaupunkiseutujen joukkoliikenne, suunniteltaisiin kaupunkiseutujen tasolla. Sitä ylempi taso, maakuntien liikenne, suunniteltaisiin tosiaan maakuntatasolla. Maakuntarajat ylittävä liikenne hoidettaisiin joko maakunnallisten viranomaisten yhteistyönä tai sitten valtakunnallisen, LVM:n alaisen joukkoliikenneviranomaisen toimiesta. Nykytilannehan on kaoottinen, sillä joukkoliikenteen järjestäminen on pääasiassa liikennelupa- tai monopoliperustaista liiketoimintaa, eikä ole koordinoivaa viranomaista saati keskitettyä linjastojen ja aikataulujen laadintaan. Lähimmät koordinaattoria vastaavat ovatkin lääninhallitukset ja Matkahuolto, joista kumpikaan ei varsinaisesti laadi reittejä eikä aikatauluja.
Viimeksi muokattu: