Mitenkähän tämän kanssa on. Eikös jokainen ole palkattu työhönsä sitä varten, että hänellä on tehtäviä. Kun tehtävät on hoidettu, työ on tehty. Riippumatta siitä, missä henkilö sijaitsi työn tekemässä.
Mutta kun ihmisillä ei ole tehtäviä vaan vastuualueita. Ja ne vastuut vaan oikeassa maailmassa on väkisinkin aika ympäripyöreitä. Olen itsekin ollut mukana rakentamassa erillaisia mittareita henkilöstölle, käytännössä se on hyvin työlästä ja vaikeaa. Jos kaverin vastuualue on vaikka kumppaniyhteistyö niin miten sitä mitataan? Poltetaanko puolikas miestyövuosi tyytyväisyyskyselyihin? Ja miten sen kyselyn toimivuutta mitataan? Vaikka auton nopeusmittarin toimivuuden varmistaminen on suhteellisen helppoa, mutta miten varmistan että työn mittarit toimii jos ne eivät ole jotain selkeää tyyliin liikevaihto?
Mutta ajatellaan nyt vaikka mikä hyvänsä työ, jota tehdään vaikka Rainerin unelmoimassa ilmavassa kivitalon konttorihuoneessa. Eiköhän oikeasti ole aivan sama, missä se huone sijaitsee. Ja on aivan sama, onko PC kytketty verkkoon siinä rakennuksessa vai jossain toisessa.
Olin eräässä isossa kansainvälisessä virtuaalityön edelläkävijäfirmassa töissä. Yksi merkittävä syy aja ko. ohjelmaa yrityksessä oli liikenne ja kiinteistökulut Piilaaksossa. Periaatteessa yritys oli mitä otollisin etätyölle, paljon suht itsenäisiä tuotekehittäjiä ja toisaalta asiakasrajapinnassa työskenteleviä ihmisiä, joidenka kuuluukin olla asiakkaalla eikä toimistolla.
Tulokset oli hieman kirjavia. Työtehtävistä ja henkilöpsykologisista syistä johtuen täysi etötyö soveltui loppujen lopuksi noin 10% henkilöstöstä. Noin 30% tarvitsi loppujen lopuksi kiinteän työpisteen. Loput toimivat ns. satelliittitoimistomallilla, eli yrityksellä oli sellaisia muutaman kymmenen tai sadan työntekijän etätoimistoja joissa ei ollut omaa työpöytää, vaan paikka varattiin tarvittaessa. Tällä saatiin aikaa merkittävää toimitilasäästöjä, koska yhtä paikka käytti noin 1,4 työntekijää lomista, koulutuksista, asiakaskäynneistä, tms. johtuen.
Tietääkseni ei koskaan onnistuttu ratkaisemaan (tiedostettua) water cooler -ongelmaa, eli sitä että asiantuntijayhteisössä nimenomaan vaikka kahviautomaatilla lörpöttely on olennainen informaatiokanava. Yritettiin chättiä ja vaikka mitä, mutta ei toimi... jonka takia palattiin osittain tiimitiloihin.
Toinen iso ongelma on tietoturva. Tämän ongelman ymmärtämiseen auttaa jos ajattelee tietoturvaa tasapainoiluna tietoturvatason ja toisaalta kustannusten ja vaivan välillä. Jos jokainen järjestelmä pitää suojata niin kuin se olisi efektiivisesti julkisessa verkossa, koska mitään fyysistä tietoturvaa ei voida olettaa, niin seurauksena on julmettu tietoturvabyrokratia. Nykyisessä korkean tietoturvan työpaikassani ei juuri ole etäyhteyksiä juuri tämän takia.
Ylipäänsä vaikka finanssialalla etäyhteyksiin suhtaudutaan syystäkin skeptisesti, hyödyt suhteessa lisääntyneseen tietoturva- ja muuhun byrokratiaan eivät vaan oikein vakuuta. Sama on karkeasti ottaen totta etätyön suhteen yleensä, hypevaiheessa kokeiltiin kaikkea, paljon saavutettiinkin, mutta myös haitat ja rajoitukset on opittu ymmärtämään paremmin.