Haluavatko ihmiset autoilla, vai onko se pakko?

Poikkeuksia toki minullakin on joskus ja en kulje omalla D6-Volvollani töistä kotiin tai vastoinpäin ja suosin muita kulkuneuvoja työmatkojeni suhteen niinkuin monesti seuraavanlaista: kuvalinkki

;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun nyt päästiin tähän kävelykeskusteluun (uusi ketju? ;)), mainitsen tähän Bussiterminaalin työmatkaan liittyen, että minä kävelen aina Helsingin Harjusta keskustaan. Reittioppaan mukaan Porvoonkatu - Rautatientori on 2,3 km, minun reitti radanvartta pitkin :) on vähän reilusti. Aikaa tähän tuhlautuu hieman yli 20 minuuttia. Syy kävelyyni on puhtaasti piheys, vastaava matka ratikalla on jopa kuukausilipulla mielestäni liian kallis, ja muualle ei minun pahemmin tarvitse mennä. Noh, joskus vierailen vanhempieni luona Vartioharjussa.

Albertin lausetta varioiden: Eihän minun ole pakko käyttää metroa, mutta arvatkaapa käytänkö?

Ja vastaan itse tähän: Tuskin koskaan muulloin kuin illalla.
 
Työmatkani on autolla kuljettaessa n.2.7km ja 5-7min suuntaansa. Bussilla se on aika sama matkan pituudessa ja ajassa 19-21min sisältäen kävelyt pysäkille ja pysäkiltä. Kävellen matka olisi 1.5km.
Tuntuu olevan kaikki kovin suhteellista.

Minä asun erään joukkoliikenneoperaattorin mainoslauseen mukaan Euroopan parhaan joukkoliikenteen palvelualueella. Ja sen operaattorin mielestä parhaan, mitä sillä on tarjota: metron!

Itäkeskuksen metroasemalle on 1,3 km ja Puotilaan 1,1 km - kävellen. Bussilla tai henkilöautolla pääsen Itäkeskukseen vähän pidempää reittiä, kestää 6 min. En siis ole silloin suinkaan perillä, vaan päässyt vasta matkani alkuun.

Jos ajattelisin kuten Bussiterminaali, niin miksi käyttäisin joukkoliikennettä koskaan ja ollenkaan, kun edes alkuun pääseminen on yhtä "hankalaa" kuin Bussiterminaalin koko työmatka.

En tunne Bussiterminaalin elinympäristön olosuhteita. Mutta jos siellä kaikki ajattelevat ja käyttäytyvät samoin, niin turhaahan sitten on ylläpitää joukkoliikennettä ollenkaan. Silloin on vain syytä nauttia siitä, että asuntokaduilla on jatkuva autoliikenne ja meteli ja vanhemmat pelkäävät lastensa jäämistä auton alle. Jos halutaan ajaa autolla kävelymatkat, niin sitten on hyväksyttävä myös autoilun haitat.

Kuten sanoin, en tunne Bussiterminaalin olosuhteita, mutta täältä Hesasta on yksi oikein hyvä esimerkki. Vanhalla omakotialueella tapeltiin tai tapellaan ehkä edelleenkin siitä, kenellä on oikeus saada rauha autoilun haitoista ja kuka kärsiköön kaikkien puolesta. Sillä jokainen haluaa ajaa kaikki matkansa autolla, mutta jokainen haluaa, että se oma kotikatu pitää sulkea läpiajolta, kun autoista on niin mahdoton haitta ja niitä on jokaisen ihan pakko käyttää.

Sanopa Bussiterminaali sinä, mikä sinusta on tuollaiseen tilanteeseen oikea ratkaisu.

Antero
 
Otetaan esimerkki omalta asuinalueelta, 5-6km Oulun keskustasta. Bussipysäkki on tuossa ~50m päässä, näin kesäisin bussi kulkee tunnin välein, talvisin puolen. Jos matka suuntautuu keskustaan päin, bussilla matkaan menee ~20min + kävelyt, autolla ~10min + kävelyt, pyörällä 10-15min, ja rullaluistimilla 18-25min. Ei hirveenä huvita bussia käyttää, yleensä tulee mentyä pyörällä tai luistimilla näin kesäisin, sateella ehkä autolla. Talvisin enimmäkseen autolla, mutta myös pyörä tulee silloin kyseeseen.
 
Otetaan esimerkki omalta asuinalueelta, 5-6km Oulun keskustasta. Bussipysäkki on tuossa ~50m päässä, näin kesäisin bussi kulkee tunnin välein, talvisin puolen.

Puoli tuntia on mielestäni ihan siedettävä vuoroväli bussille talvella pientaloalueella, sillä pääsee töihin ja takaisin kohtuuodotuksilla. Tunti on jo liikaa, mutta kesällähän voi kulkea muillakin tavoilla, pyörällä vaikkapa. Kerrostaloalueella vuorovälin pitäisi mielestäni olla vähintään 20 minuuttia.
 
Puoli tuntia on mielestäni ihan siedettävä vuoroväli bussille talvella pientaloalueella, sillä pääsee töihin ja takaisin kohtuuodotuksilla. Tunti on jo liikaa, mutta kesällähän voi kulkea muillakin tavoilla, pyörällä vaikkapa. Kerrostaloalueella vuorovälin pitäisi mielestäni olla vähintään 20 minuuttia.

Kerrostaloalue on tästä omakotialueesta parin sadan metrin päässä, muutamaa pysäkkiä kauempana. Ja lisäksi kertamaksuhinta on hirvittävä (2.7e), jolla tehokkaasti karistetaan pois "kokeilijat".
 
Kerrostaloalue on tästä omakotialueesta parin sadan metrin päässä, muutamaa pysäkkiä kauempana. Ja lisäksi kertamaksuhinta on hirvittävä (2.7e), jolla tehokkaasti karistetaan pois "kokeilijat".

En nyt tiedä, onko 2.70 euroa niin paha. Vantaalla on 2.40 ja liput käyvät hyvin kaupaksi. Ihmiset ovat nykyään niin varakkaita, että 300 000 euron pientalon rinnalla parin euron bussilippu ei tunnu missään ja taulutv:itä ostellaan harva se päivä. Köyhillä taas ei olisi varaa bussiin, vaikka miten halpa olisi lippu, vaan polkupyörällä ja kävellen kuljetaan. Oulussa varmasti vaikuttaa bussilinjojen järjestämiseen myös se, että keskustan toimintoja on hajautettu mm. Kempeleen Zeppeliniin ja yliopistokin on kauempana keskustasta. Liikennevirrat hajautuvat liikaa ja kaupunki on suunniteltu autoille keskustaa lukuunottamatta. Keskeisiä toimintoja pitäisi sijoittaa keskustaan ja alkaa antaa edes Tampereen tasoista subventiota, niin tilanne parantuisi. Asuinalueilla pitäisi avata katuja läpiajoon, vaikka sitten vain busseille. Ruuhka-ajan moottoritievuoroja tulisi perustaa kauempana oleville alueille.
 
Tuntuu olevan kaikki kovin suhteellista.

Kaikki on suhteellista

Jos ajattelisin kuten Bussiterminaali, niin miksi käyttäisin joukkoliikennettä koskaan ja ollenkaan, kun edes alkuun pääseminen on yhtä "hankalaa" kuin Bussiterminaalin koko työmatka.

Miksi luulet että työmatkani on hankala kun teen sen henkilöautolla?

En tunne Bussiterminaalin elinympäristön olosuhteita. Mutta jos siellä kaikki ajattelevat ja käyttäytyvät samoin, niin turhaahan sitten on ylläpitää joukkoliikennettä ollenkaan. Silloin on vain syytä nauttia siitä, että asuntokaduilla on jatkuva autoliikenne ja meteli ja vanhemmat pelkäävät lastensa jäämistä auton alle. Jos halutaan ajaa autolla kävelymatkat, niin sitten on hyväksyttävä myös autoilun haitat.

Elinympäristöstäni: ne käyttävät bussia joiden on ihan ehdoton pakko. Meidänkin talossa monilla on kaksi autoa jopa, niinkuin allekirjoittaneen taloudessa myös.
Mutta eipä täällä kukaan valitakaan autoilusta(pl. mun roska-auto) :)

Kuten sanoin, en tunne Bussiterminaalin olosuhteita, mutta täältä Hesasta on yksi oikein hyvä esimerkki. Vanhalla omakotialueella tapeltiin tai tapellaan ehkä edelleenkin siitä, kenellä on oikeus saada rauha autoilun haitoista ja kuka kärsiköön kaikkien puolesta. Sillä jokainen haluaa ajaa kaikki matkansa autolla, mutta jokainen haluaa, että se oma kotikatu pitää sulkea läpiajolta, kun autoista on niin mahdoton haitta ja niitä on jokaisen ihan pakko käyttää.

Sanopa Bussiterminaali sinä, mikä sinusta on tuollaiseen tilanteeseen oikea ratkaisu.

Onko tuohon oikeaa ratkaisua edes kun noi ei näytä tietävän itsekään et mitä ne haluaa? Mun puolesta tapelkoot ihan rauhassa jos eivät osaa päättää että kumpaa halutaan enemmän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko tuohon oikeaa ratkaisua edes kun noi ei näytä tietävän itsekään et mitä ne haluaa? Mun puolesta tapelkoot ihan rauhassa jos eivät osaa päättää että kumpaa halutaan enemmän.
Tämä on minusta hyvä vastaus.

Oma mielipiteeni on, että ihmisillä pitäisi olla vapaus valita. Ne, joita ei autojen pörinä kiusaa ja jotka eivät pelkää lastensa jäävän auton alle, voivat ostaa asuntonsa autokaupungista, jossa ei tuhlata yhteiskunnan varoja joukkoliikenteeseen. Tämähän ei ole ongelma Suomessa, sillä tätä on tarjolla joka puolella. Valitettavasti vähän menee rahaa joukkoliikenteeseen, mutta ehkä se ei pilaa näiden asukkaiden onnea.

Sen sijaan se valinnan mahdollisuus puuttuu, että asuisi joukkoliikennekaupungissa. Jos jossain sellainen olisi, muuttaisin sinne oitis. Siis sellaiseen paikkaan, jossa voi pitää ikkunaa auki, ja silti kuulee normaalin puheen. Jossa voi ostaa ruokaa muutaman sadan metrin päästä samalla matkalla kun tulee töistä. Jossa kaduilla saa kävellä ja ne pysyvät talvellakin puhtaina, ei suolasohjona. Ja josta tietysti pääsen muihin asiohin ja töihin joukkoliikenteellä.

Näitä ei ole rakennettu sitten 1960-luvun alkupuolen. Ja nekin, jotka siihen mennessä ehdittiin tehdä, on pilattu. Kadut on täytetty autoilla, kävely kaduilla on kielletty, kävelyetäisyydellä olevat kaupat on lopetettu ja joukkoliikenne osin supistettu lähinnä nimelliseksi.

Antero
 
Sen sijaan se valinnan mahdollisuus puuttuu, että asuisi joukkoliikennekaupungissa. Jos jossain sellainen olisi, muuttaisin sinne oitis. Siis sellaiseen paikkaan, jossa voi pitää ikkunaa auki, ja silti kuulee normaalin puheen. Jossa voi ostaa ruokaa muutaman sadan metrin päästä samalla matkalla kun tulee töistä. Jossa kaduilla saa kävellä ja ne pysyvät talvellakin puhtaina, ei suolasohjona. Ja josta tietysti pääsen muihin asiohin ja töihin joukkoliikenteellä.

Tapulikaupungissa on käsittääkseni tällainen joukkoliikennekaupunki. Keskusraitti on autoton, junalle pääsee ilman tien ylittämisiä. Päivittäistavarakaupat ja palvelut ovat juna-aseman ja asuintalojen välisen kulkureitin varrella aseman vieressä. Palvelut ovat säilyneet suhteellisen hyvässä kuosissa 1990-luvun laman karsinnan jälkeen (ennen 4 päivittäistavarakauppaa pärjäsi vieretysten, enää 2).

Autot on ulkoistettu alueen reunoilla kulkeville isommille teille ja hiljaisille asuntokaduille. Koko alueen läpi kulkee kuitenkin pitkiä kevyen liikenteen raitteja, joita eivät risteä mitkään autotiet ja pyörällä voi ajaa 2 km ylittämättä yhtään autotietä Tikkurilaan tai Siltamäkeen. Kadut ovat talvella kelvollisia pyöräilyyn. Kuulee kun joku puhuu 100 metrin päässä.

Joukkoliikenne toimii erinomaisesti junalla ja lukuisilla bussilinjoilla aluekeskukseen Malmille, ydinkeskustaan ja läheisiin lähiöihin, Länsi-Vantaalle ja lentoasemallekin pääsee nopeasti Kehä III:n bussilinjoilla, jotka ovat kävelymatkan päässä.

Omakotitaloja on aivan aseman vieressä Puistolassa, joten voi nauttia radan toisen puolen kerrostaloalueen hyvistä palveluista ja kulkuyhteyksistä, mutta silti asua pientalossa, jos siitä pitää.

Mitäpä tästä puuttuisi?
 
Tapulikaupungissa on käsittääkseni tällainen joukkoliikennekaupunki.
Täytyypä polkea katselemaan, miltä siellä näyttää nykyään. Käsittelimme lautakunnassa sinne viime keväänä kaavamuutosta, jossa tuli lisärakentamista. Mutta siitä on joku vuosi aikaa kun olen liikkunut paikan päällä itse.

Antero
 
Joukkoliikenne toimii erinomaisesti junalla ja lukuisilla bussilinjoilla aluekeskukseen Malmille, ydinkeskustaan ja läheisiin lähiöihin, Länsi-Vantaalle ja lentoasemallekin pääsee nopeasti Kehä III:n bussilinjoilla, jotka ovat kävelymatkan päässä.
Totta toinen puoli, joten haukutaan nyt sitten vähän. Ensinnäkin aseman seutu öisin niitä on harvoja paikkoja Helsingissä, joka oikeasti on jotenkin uhkaava. Ankein on se parkkipaikka-aukio, jossa on se pieni nakkikiska jonka ikkunassa on kalterit ja pikkuruinen aukko. Ja pakko sanoa, puut armahtaa arkkitehtuurin, mutta on se silti vieläkin jotenkin ruma paikka. No Puistolan puoli on ihan kiva.

Juna toimiii hyvin, mutta ne bussit... Marmatin noista reiteistä jo ihan toisessa ketjussa, iisätään vielä että miksi kukaan ylipäänsä haluaa Malmille kun keskustaan pääsee samassa ajassa ja Tikkurilaan nopeammin? Ja se vaihto junaan... Bussipääteysäkki sinänsä ihan oikeaoppisesti aukiolla jonka ympärillä on kaksi kauppaa. Siitä aukiolta kävellään alikulkuun, joka menee rataa seuraavan tien ali, ja edelleen seisakkeelle joka on keskellä raiteita. Sen jälkeen kävellään vielä parin vaunun verran vastaan junaa joka ei jostain syystä pysähdy portaiden vieressä. Niin ja se opaste mistä näkee, että juna on myöhässä, meni jo, tai on jostain muusta syystä tulee vartin päästä on tietenkin vain siellä laiturilla. Eikä siis siellä bussiasemalla, jossa voisi vaikka käydä kahvilla tai kaupassa siinä vartissa.
 
Marmatin noista reiteistä jo ihan toisessa ketjussa, iisätään vielä että miksi kukaan ylipäänsä haluaa Malmille kun keskustaan pääsee samassa ajassa ja Tikkurilaan nopeammin?

Arkkitehtuuri on tyypillistä 1980-luvun elementtiarkkitehtuuria, mutta puhe oli nyt joukkoliikenteen käytettävyydestä ja kaupunkisuunnittelusta, se on mielestäni Tapulikaupungissa ihan hyvin hanskassa verrattuna moniin muihin alueisiin. Ne aseman vieressä olevalle pellolle rakennetut uudet kerrostalot ovat ihan hyvännäköisiä vieläpä.

Malmi on tärkeä koillinen paikalliskeskus julkisten sekä kaupallisten palveluiden ja työpaikkojen suhteen, ja sieltä löytyy hypermarketteja (etenkin Prisma oikeaoppisesti joukkoliikenteen varteen laitettuna), jotka keskustasta puuttuvat. Tokihan moni menee Tapulikaupungista mieluummin 3 minuutissa Malmille tai samassa ajassa Tikkurilaan kuin 16 minuutissa keskustaan, jos vain tarvitsemansa palvelut tai työpaikan saa aluekeskuksesta.

Alueen rauhallisuudesta sen verran, että alue on rauhoittunut 1990-luvun alun riehumisista. On vieläkin toisinaan levotonta ostarin aukion vieressä olevan kaupungin vuokratalon takia, johon sijoitetaan erityisongelmaista väkeä, mutta yleensä ottaen on varsin rauhallista. 1990-luvun alussa kyllä oli aika moista menoa, poliisi-tv:stä muistan kuinka moottoripyöräjengin majalle tehtiin ratsia ja Puistolan asemalla oli puukotettu joku. Näiden tapahtumien jälkeen asema remontoitiin ja asennettiin valvontakamerat, joka tuntui rauhoittavan meininkiä.

Eihän Tapulikaupunki mikään paratiisi ole, mutta tuleeko kenellekään mieleen, missä muualla olisi yhtä hyvin yhdistetty joukkoliikenne, kevyt liikenne, lähipalvelut, pientaloasuminen ja alueen hiljaisuus autoliikenteen melulta?
 
Sen sijaan se valinnan mahdollisuus puuttuu, että asuisi joukkoliikennekaupungissa. Jos jossain sellainen olisi, muuttaisin sinne oitis. Siis sellaiseen paikkaan, jossa voi pitää ikkunaa auki, ja silti kuulee normaalin puheen. Jossa voi ostaa ruokaa muutaman sadan metrin päästä samalla matkalla kun tulee töistä. Jossa kaduilla saa kävellä ja ne pysyvät talvellakin puhtaina, ei suolasohjona. Ja josta tietysti pääsen muihin asiohin ja töihin joukkoliikenteellä.
Ainakin omalla kohdallani Myyrmäessä nuo aika hyvin täyttyvät. Myyrmäen asemalle on matkaa noin puoli kilometriä, Myyrmanniin (josta löytyy mm. se ruokakauppa) puolet siitä. Jos ikkuna on auki, siitä kuuluu lähinnä ohikulkevien ihmisten puhe, toki taustalta myös liikenteen ääniä muttei häiritsevästi. Rajatorpantien, Jönsaksentien, Vaskivuorentien ja Raappavuorentien rajaamalla alueella ei ole alueen läpikulkevia katuja, joten autoliikenne ko. alueella on melko vähäistä - sen sijaan kävely- ja pyöräteitä alueen läpi kulkee.
 
Rajatorpantien, Jönsaksentien, Vaskivuorentien ja Raappavuorentien rajaamalla alueella ei ole alueen läpikulkevia katuja, joten autoliikenne ko. alueella on melko vähäistä - sen sijaan kävely- ja pyöräteitä alueen läpi kulkee.

Itse asiassa varsin moni 1960 - 1980 -luvuilla rakennettu lähiö on tuollainen. Esimerkiksi Itä-Vantaalla Länsimäessä, Hakunilassa, Havukoskella ja Helsingissä vaikkapa Kontulassa, Myllypurossa ja Malminkartanossa autoliikenne on keskitetty alueen laidoille ja/tai alueen keskeltä kulkevalle pääväylälle. Alueiden sisällä on sitten mahdollista kulkea jopa parin kilometrin matkoja joutumatta kohtaamaan autoliikennettä. Aika usein kauppamatkat ja matkat metrolle tai junalle onnistuvat mukavasti leveää puistojen reunustamaa jalankulkuraittia pitkin ylittämättä ainuttakaan autotietä, tosin joissakin tapauksissa voi joutua kulkemaan tunnelin kautta jos sattuu asumaan sen alueen halkaisevan pääväylän "väärällä" puolella.
 
Takaisin
Ylös