Työmatkani on autolla kuljettaessa n.2.7km ja 5-7min suuntaansa. Bussilla se on aika sama matkan pituudessa ja ajassa 19-21min sisältäen kävelyt pysäkille ja pysäkiltä. Kävellen matka olisi 1.5km.
Tuntuu olevan kaikki kovin suhteellista.
Minä asun erään joukkoliikenneoperaattorin mainoslauseen mukaan Euroopan parhaan joukkoliikenteen palvelualueella. Ja sen operaattorin mielestä parhaan, mitä sillä on tarjota: metron!
Itäkeskuksen metroasemalle on 1,3 km ja Puotilaan 1,1 km - kävellen. Bussilla tai henkilöautolla pääsen Itäkeskukseen vähän pidempää reittiä, kestää 6 min. En siis ole silloin suinkaan perillä, vaan päässyt vasta matkani alkuun.
Jos ajattelisin kuten Bussiterminaali, niin miksi käyttäisin joukkoliikennettä koskaan ja ollenkaan, kun edes alkuun pääseminen on yhtä "hankalaa" kuin Bussiterminaalin koko työmatka.
En tunne Bussiterminaalin elinympäristön olosuhteita. Mutta jos siellä kaikki ajattelevat ja käyttäytyvät samoin, niin turhaahan sitten on ylläpitää joukkoliikennettä ollenkaan. Silloin on vain syytä nauttia siitä, että asuntokaduilla on jatkuva autoliikenne ja meteli ja vanhemmat pelkäävät lastensa jäämistä auton alle. Jos halutaan ajaa autolla kävelymatkat, niin sitten on hyväksyttävä myös autoilun haitat.
Kuten sanoin, en tunne Bussiterminaalin olosuhteita, mutta täältä Hesasta on yksi oikein hyvä esimerkki. Vanhalla omakotialueella tapeltiin tai tapellaan ehkä edelleenkin siitä, kenellä on oikeus saada rauha autoilun haitoista ja kuka kärsiköön kaikkien puolesta. Sillä jokainen haluaa ajaa kaikki matkansa autolla, mutta jokainen haluaa, että se oma kotikatu pitää sulkea läpiajolta, kun autoista on niin mahdoton haitta ja niitä on jokaisen ihan pakko käyttää.
Sanopa Bussiterminaali sinä, mikä sinusta on tuollaiseen tilanteeseen oikea ratkaisu.
Antero