Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Yksi HSL:n hallintostruktuurin eduista on, että yksi linja voi samanaikaisesti tarjota paikallisia yhteyksiä monen kunnan sisällä, paikallisia yhteyksiä kuntien välillä sekä eri kuntien aluekeskusten välisiä yhteyksiä. Käytännön toteutuksesta voi tietysti olla montaa mieltä, mutta teoriassa tuollainen monipuolistaa tarjontaa, ja voi parhaimmillaan laskea liikennöintikustannuksia, kun päälekkäisille linjoille ei ole samanlaista tarvetta.
Tämä on ihan totta. Muotoilin ideaa hieman löysästi, koska Oslon järjestelmässä Ruter on se joka suunnittelee sisäisetkin linjat; ne vaan toteutetaan vastaavan aluehallinnon toiveiden mukaan. Se että päästäänkö sovintoon rajan ylittävän liikenteen kustannuksista on eri asia esim. Oslon ja Bærumin (Akershusia) väliset kaupunkilinjat taajama-alueella on yhteisliikennettä, mutta motaribussit kaukaisista vuonojenpoukamista ja laaksokylistä on Akershusin kukkarolta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiseen hypoteettinen esimerkki: Jos lasket aikasi saman arvoiseksi kuin esimerkiksi työnantajasi eli vaikkapa n. 40€ / h niin maksat jopa tuhansia euroja kuukaudessa menetetystä ajasta joukkoliikennettä käyttämällä.
Ei nyt ihan niinkään. Joukkoliikennematkan aikana voi lukea uutisia, viestejä ym. mitä autoilleissa ei voi tehdä. Toki kuuleehan autoillessa uutisia radiosta, mutta valinnanvaraa on vähemmän. Suurin osa ihmisistä käyttää nykyisin puhelinta sen verran paljon (ja jotkut lukevat joukkoliikenteessä paperikirjojakin), ettei sitä voi laskea pelkästään hukkaan meneväksi ajaksi.
 
Eikös kaikki juuri toivo parempaa nettiä VR:n juniin, että voi tehdä töitä jne. Metrossakin aina ruuhkassa moni kone päällä ja töitä tehdään jo tai vielä.... Itse ollut usein kokouksessa matkalla työstä toiseen bussissa tai junassa
 
https://yle.fi/a/74-20179380 HSL:n lipunhinnat nousemassa rajusti – Helsingin uusi valtuutettu Alma Tuuva (vas.) haluaa maksuttoman joukkoliikenteen.

HSL:n joukkoliikenteen hinnat uhkaavat nousta vuosi vuodelta. Se on päinvastoin kuin mitä moni kaupunginvaltuutettu lupasi vaalikampanjassaan.

HSL suunnittelee yli kuuden prosentin korotusta ensi vuonna.

Jos kaikki lähivuosille esitetyt korotukset toteutuvat, AB-vyöhykkeen kuukausilippu maksaisi lähes 90 euroa vuonna 2028. Kertalipun hinta hipoisi neljää euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymässä lausunnossa HSL:lle on mukana ehdotus uusista lipputyypeistä lyhyille matkoille.

Mallia HSL voisi ottaa esimerkiksi Berliinin julkisesta liikenteestä, jossa on käytössä enintään kolmen pysäkinvälin lippu, ”Kurzstrecke”. Sen hinta on 2,60 euroa, kun normaali, yhdensuuntainen kertalippu maksaa 3,80.

HSL kokeili alkuvuodesta lyhyen matkan lippua rajatulle käyttäjäjoukolle. Kokeilun tulosten analysointi on kuitenkin vielä kesken.

Helsingin kaupunginhallitus otti maanantaina lausunnon hyväksynnälle aikalisän.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajan Amanda Pasasen mukaan Helsingin lausunnossa on oikeansuuntaisia toimia. Helsingin pitää silti vihreiden mukaan maksaa HSL:lle lisää, että joukkoliikenteen hinta saadaan pidettyä kurissa.

Helsinkiläisten rahoja ei voi ohjata suoraan helsinkiläisten eniten käyttämän AB-vyöhykkeen lipunhintoihin.

– Näen kuitenkin tärkeänä, että Helsinki ottaa tiukan kannan, että lipunhinnat eivät saa nousta. Näin Helsinki voi painostaa HSL:ää ja jäsenkuntia, Pasanen sanoo.

Pasasen mukaan joukkoliikenteen hinta on jo ylittänyt helsinkiläisten kipurajan. HSL nosti lipunhintoja tämän vuoden alussa keskimäärin kahdeksalla prosentilla.

Helsinki esittää myös, että kuntien korvaukset ratojen rakentamisesta erotettaisiin HSL:n budjetista.

HSL:n hallituksen uusi helsinkiläinen puheenjohtaja Mirita Saxberg (kok.) sanoo, että myös muut HSL-kunnat haluavat järjestelmään muutoksia.

Esimerkiksi Espoo hyötyy metroradan tuomasta arvonnoususta, mutta laskuttaa samalla HSL:ltä suuria infrakorvauksia.

Espoon laskuttama summa on tänä vuonna yli 108 miljoonaa euroa.

Se ei ole Saxbergin mukaan tasapuolista jäsenkunnille ja niiden veronmaksajille.
 
Takaisin
Ylös