Eipä kai Euroopassa ole kuin Berliini tällainen kaupunki, ja syynä jako ja muuri. Tietty voi sanoa, että kaikki SEV-maiden kaupungit olivat poikkeustilassa, josta ne pääsivät kun sosialismi kaatui. Mutta sellainen on minusta aika asenteellinen ajatus.
Minusta joukkoliikenteen kehityksessä voidaan erottaa kasvaneet ja ei-kasvaneet kaupungit.
Euroopassa on kaupunkeja, jotka eivät ole käytännössä ole voimakkaasti seutujen asukasmäärältään kasvaneet ensimmäisen tai toisen maailmansodan jälkeen. Esimerkkeinä vaikka Berliini, Wien, Pietari, Amsterdam ja Riika. Nuo olivat vuonna 1913 suhteessa paljon suurempia kaupunkeja kuin nykyään, vaikka väkiluku on toki jonkin verran kasvanut sadassa vuodessa.
Toisaalta Euroopassa on myös kaupunkeja, jotka ovat samassa ajassa kasvaneet varsin pienistä kaupungeista suuriksi kaupungeiksi. Esimerkkeinä vaikka Helsinki, Tukholma ja Oslo. Kaupungeissa, jotka olivat suuria jo sata (tai 70 vuotta) sitten on valtava korttelikaupunkialue, kun taas "uusissa" kaupungeissa on enemmän esikaupunkialueita.