Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Ainakin minulle. Kaikki eivät työskentele raideliikennealalla tai ole seuranneet Skodan ja Kaupunkiliikenteen henkilösuhteita.
Ymmärrän tietysti tämän - se että minä kuulen huhuja ei tarkoita että kaikki kuulee samoja huhuja. Ainakin tämä vahvistaa sen, mitä minä ja jotkut muutkin tässä ovat ajatelleet, eli että Kaupunkiliikenne Oy:n on hyvä tuoda päätöksen taustoja esiin, jotta kohu rauhoittuisi. Niin nyt käynee, vaikka valitusprosessin takia itse hankinta saattaa ajautua kyllä pahaan solmuun nyt.
 
"Hylkäyspäätöksen perusteena oli kymmenen pakollista teknistä vaatimusta, joita Skodan tarjous ei täyttänyt. Ne liittyivät mm. törmäysturvallisuuteen, jarrujärjestelmiin, pyörätuolialueen ominaisuuksiin ja esteettömyyteen, vaunun sisämittoihin, istuinten korkeuteen sekä melutason testauksen puutteellisuuteen."
Osa näistä kuulostaa maallikon korvaan erikoisilta, kuten istuinten korkeus. Se ei vielä tuntuisi mitenkään erikoiselta, jos vaikka törmäysturvallisuuden tai melutason testauksen puutteellisuudesta koituisi ongelmia. Mutta miten päädytään tilanteeseen, jossa valmistaja ei saa tarjottua oikean korkuisia istuimia?

Onko se vain se, että kun kriteereitä oli kilpailutuksessa niin hurja määrä, niin jokaisen ominaisuuden räätälöiminen niiden mukaan on kohtuuttoman iso työ?
 
Osa näistä kuulostaa maallikon korvaan erikoisilta, kuten istuinten korkeus.
Tämä on nyt ihan puhtaasti keksitty tarina, mutta esimerkinomaisesti: Oletetaan, että minä haluaisin, että valmistaja A voittaa kisan. Olisin tehnyt havainnon, jonka perusteella tiedän, että telirakenne on sellainen, että kun telin päälle sijoitetaan istuinpodesterit, niin istuinkorkeus vaunun käytävään nähden on valmistajan A vaunuissa x cm ja valmistajien B, C ja D vaunuissa x+2, x+3 ja x+5 cm. Tietäisin myös, että muut valmistajat eivät pysty tai halua muuttaa telirakennetta niin, että istuin saadaan matalammalle. Miten voisin parhaiten varmistaa, että juuri A voittaa kisan? No, tietysti määräämällä kilpailuun sellaisen ehdon, että istuin saa olla enintään x+1 cm käytävän tasosta. Ja siihen jatkoksi, että käytävä saa olla enintään y cm maanpinnasta ja käytävän ja katon välillä on oltava vähintään z cm.

Päällisin puolin tällainen ehto näyttää ihan neutraalilta ja sitä on helppo perustella mukavuusvaatimuksilla, jos joku sille perusteluja haluaa.
 
Ne liittyivät mm. törmäysturvallisuuteen, jarrujärjestelmiin, pyörätuolialueen ominaisuuksiin ja esteettömyyteen, vaunun sisämittoihin, istuinten korkeuteen sekä melutason testauksen puutteellisuuteen."
Mikähän selitys tämäkin on olevinaan. Millä perusteella Stadlerin vaunuista on enemmän näyttöä noilla osa-alueilla Helsingin liikenteessä kuin Articeilla. Eiväthän niitä ole edes täällä testattu toisin kuin articeja jotka ovat jokapäiväisessä liikenteessä.

Jos sitten kisa menee oikeuden päätöksellä kokonaan uusiksi
Toivottavasti menee ja saa KLOY mätkyt päälle. Aikuisten välisistä kinoista kahden yhtiön välillä kärsii KLOY:n maine nyt pahasti. Noh he yrittävät tällä hetkellä lievittää asiaa pistämällä metroasemille kukkasilla varustettuja raitiovaunujen historiaa esittäviä julisteita.
 
Mikähän selitys tämäkin on olevinaan. Millä perusteella Stadlerin vaunuista on enemmän näyttöä noilla osa-alueilla Helsingin liikenteessä kuin Articeilla. Eiväthän niitä ole edes täällä testattu toisin kuin articeja jotka ovat jokapäiväisessä liikenteessä.
Mutta Škodan tarjoama vaunut ei lienee sen kaltainen Artic kuin viime vuosikymmenellä toimitetut vaunut vaan jotain ihan muuta.
 
Jos mietitään nyt konkreettisesti sitä, saako Helsinki Staderin vaunut ja milloin, niin käsittääkseni meillä on nyt seuraavat viisi vaihtoehtoa olemassa:
1. PSKL keskeyttää hankinnan nyt itse ja järjestää uuden tarjouskilpailun. Tavanomaisesti valituskin raukeaa tässä vaiheessa.
2. Odotetaan markkinaoikeuden (MO) ratkaisua, joka voi olla, että virhettä ei ole tapahtunut ja Stadler voi toimittaa vaunut. Viive lie noin 12 kk.
3. Odotetaan MO:n ratkaisua, joka voi olla, että Škodan tarjous on otettava huomioon, jolloin PSKL joutuu pisteittämään Stadlerin ja Škodan tarjoukset ja valitseman voittajaksi paremmat pisteet saaneen. Jos tästä uudesta päätöksestä ei valiteta, niin viive lie noin 12 kk. Jos valitetaan taas, niin 12 kk lisää.
4. Odotetaan MO:n ratkaisua, joka voi olla, että tarjouskilpailu on uusittava kokonaan. Siitä tuleekin sitten ensin 12 kk viive oikeuskäsittelyn vuoksi ja sitten 12-18 kk uuden tarjouskilpailun järjestämisestä. Ja sen jälkeen voi tietysti jälleen valittaa uuden kilpailun ratkaisusta MO:een.
5. PSKL hakee MO:lta välipäätöstä sillä perusteella, että on ehdottoman tarpeellista saada raitiovaunut aikataulun mukaan. MO voi silloin antaa PSKL:lle luvan tilata vaunut nyt Stadlerilta, ja jos oikeuden ratkaisu myöhemmin on kohtien 3 tai 4 mukainen, PSKL maksaa Škodalle rahallisen korvauksen. Kohdasta 3 en ole ihan varma, miten käy, jos tarjoukset pisteitetään ja Stadler edelleen voittaa, olettaisin että silloin Škoda ei saa rahallista korvausta. Jos tällainen välipäätös saadaan, viive on vain muutaman kuukauden luokkaa.

Jos ajatellaan Helsingin seudun raitioliikenteen kannalta, kohdan 5 mukainen ratkaisu olisi nyt kaikkein paras. Saataisiin oletettavasti parhaat vaunut, ja PSKL kaivaa kuvetta sitten aikanaan, jos virheitä on tapahtunut.
 
HKL:n olisi kannattanut säilyttää Variotram -vaununsa koska niitä olisi voitu käyttää pikaraitioteillä.
Olisiko todella? Moneen kertaan korjattuna?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Jos ajatellaan Helsingin seudun raitioliikenteen kannalta, kohdan 5 mukainen ratkaisu olisi nyt kaikkein paras. Saataisiin oletettavasti parhaat vaunut, ja PSKL kaivaa kuvetta sitten aikanaan, jos virheitä on tapahtunut.
Samaan aikaan Helsingin seudun bussiliikenteeseen hankintaan kymmenittäin uusia sähköbusseja vuosittain ja koko HSL-bussiliikenteen sähköistyy hyvin pian.

Jos Helsingin ratikkahankinnat näyttäytyvät joka kerta hankalina oikeustaisteluina, äänenpainot sitä vastaan saattavat voimistua.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös