Jos mietitään nyt konkreettisesti sitä, saako Helsinki Staderin vaunut ja milloin, niin käsittääkseni meillä on nyt seuraavat viisi vaihtoehtoa olemassa:
1. PSKL keskeyttää hankinnan nyt itse ja järjestää uuden tarjouskilpailun. Tavanomaisesti valituskin raukeaa tässä vaiheessa.
2. Odotetaan markkinaoikeuden (MO) ratkaisua, joka voi olla, että virhettä ei ole tapahtunut ja Stadler voi toimittaa vaunut. Viive lie noin 12 kk.
3. Odotetaan MO:n ratkaisua, joka voi olla, että Škodan tarjous on otettava huomioon, jolloin PSKL joutuu pisteittämään Stadlerin ja Škodan tarjoukset ja valitseman voittajaksi paremmat pisteet saaneen. Jos tästä uudesta päätöksestä ei valiteta, niin viive lie noin 12 kk. Jos valitetaan taas, niin 12 kk lisää.
4. Odotetaan MO:n ratkaisua, joka voi olla, että tarjouskilpailu on uusittava kokonaan. Siitä tuleekin sitten ensin 12 kk viive oikeuskäsittelyn vuoksi ja sitten 12-18 kk uuden tarjouskilpailun järjestämisestä. Ja sen jälkeen voi tietysti jälleen valittaa uuden kilpailun ratkaisusta MO:een.
5. PSKL hakee MO:lta välipäätöstä sillä perusteella, että on ehdottoman tarpeellista saada raitiovaunut aikataulun mukaan. MO voi silloin antaa PSKL:lle luvan tilata vaunut nyt Stadlerilta, ja jos oikeuden ratkaisu myöhemmin on kohtien 3 tai 4 mukainen, PSKL maksaa Škodalle rahallisen korvauksen. Kohdasta 3 en ole ihan varma, miten käy, jos tarjoukset pisteitetään ja Stadler edelleen voittaa, olettaisin että silloin Škoda ei saa rahallista korvausta. Jos tällainen välipäätös saadaan, viive on vain muutaman kuukauden luokkaa.
Jos ajatellaan Helsingin seudun raitioliikenteen kannalta, kohdan 5 mukainen ratkaisu olisi nyt kaikkein paras. Saataisiin oletettavasti parhaat vaunut, ja PSKL kaivaa kuvetta sitten aikanaan, jos virheitä on tapahtunut.