Ilmeisesti vanhat suunnitelmat rakentaa raitiotie Topeliuksenkadulle juontaa johonkin sellaiseen suunnitelmaan että kaikki ratikat, myös nelonen, seiska ja kymppi siirtyvät sille ja Manskusta tulee pelkkä autojen ja bussien pääväylä? Vai oliko se vain jotain utopiaa?
Tuollaista suunnitelmaa en ole nähnyt. 1970-luvulta saakka on suunniteltu lähinnä linjan 3 siirtoa Topeliuksenkadulle, nyt viime aikoina yhä enenevässä määrin myös linjan 7 siirtoa. 4 ja 10 jäävät joka tapauksessa Mannerheimintielle.
Bussiliikenteen siirtoja ei tietääkseni ole aiemmin mietitty, mutta nyt harkitaan ja kaiketi tutkitaan, voisiko Topeliuksenkadun jäljelle jäävät bussit siirtää Manskulle. Ilmeisesti ne mahtuisivat Manskun bussikaistoille. Silloin Topeliukselle jäisivät autot omilla kaistoillaan ja ratikat omillaan.
Mitä niiden keskusta ja esikaupunkilinjojen eriyttämisellä ihan oikeasti saavutetaan? Esimerkiksi Hämeentiellä on busseilla pari pysäkkiä vähemmän, nopeutusvaikutus ehkä minuutin tai kaksi ja haittapuolena huonompi palvelutaso.
Sujuvampi liikenne, kun esim. Manskulla ei ole erkanevaa ja liittyvää ratikkaliikennettä. Tämä mahdollistaa olennaisesti nykyistä tehokkaammat liikennevaloetuudet. Minä veikkaan, että sekä neloselta että kympiltä on mahdollista saada vuoro pois tämän seurauksena. Se tietysti vaatii huolellista ja monipuolista yhteistyötä liikennevalopuolen kanssa.
Pelkästään tällä tavoin, ilman pysäkkivähennyksiä, saadaan siis liikennöintikustannksiin huomattavaa säästöä ja rv-liikenteen palvelualuetta laajennettua.
Pysäkkien vähentäminen (Manskulla) lienee oikeasti tarpeen vasta sitten, jos raitiotietä jatketaan olennaisesti nykyistä kauemmas keskustasta.
Hämeentiellä tilanne on tietysti erilainen, mutta jos ajatellaan tilannetta, jossa 6 haaroineen kulkee runko-osuudella esim. 3 min välein, niin liikennevaloetuuksien kannalta on kyllä hyvä saada sieltä 7 pois kuormittamasta.