Tämäkin on tyypillinen pikaratikan vastustajan harhainen mielikuva.
"Jos et ole minun puolellani, olet minua vastaan" on raju tapa ajaa pikaratikka-aatetta. On harhaoppista epäillä pikaratikan nopeutta Hämeentiellä muiden ratikoiden seassa ja arvioida mitä ovat matka-aikaerot nykyisessä rataverkossa ja tunnelissa tai löytyisikö vaihtoehtoja. Hämeentien nykyiset pysäkitkin kun tarvitaan katuratikoille korkean asukasmäärän palvelemiseksi.
Minulla voi olla pieni tekninen väärinymmärrys, mutta olen käsittänyt, ettei pikaratikka voi lentää katuratikoiden ja kevyen liikenteen yli. Tuota ihmettä todella tarvittaisiin joissakin fundamentalistisimmissa pikaratikkavisioissa matka-ajan pitämiseksi kurissa.
Raideliikenteessa on muitakin vaihtoehtoisia ratkaisuja kuin liityntään perustuva metro tai koko kantakaupunkimatkan nykyisessä rataverkossa kulkeva ratikka. Tramwest suunnitelman päivitettyyn versioonkin on päässyt livahtamaan kerettiläisyyden tunneleita ja harhaoppisuuden kuiluja.
Ottaen huomioon Helsingin seudun maantieteen, keskustan harvalla tunneliasemamäärällä ei voiteta sitä, mikä muualla menetetään. Meidän keskustamme on liian pieni siihen ja esikaupunkimme liian harvaan rakennettuja.
Metrolla on keskustassa nykyään ihan pikaratikkamaisen etäisyyden pysäkkiväli. Hakaniemi - Kaisaniemi - Rautatientori - Kamppi.
Viimeksi muokattu: