Runkolinjasto 2020

Kuvasivustollani Flickrissä on nyt paljon uusia kuvia Turun joukkoliikenteestä sekä Kompassisairaalan terminaalipysäkkien rakennustyömaasta.
 
Päreidenvaihto on edennyt Runosmäkeen ja nyt on niitä huppujakin asennettu. Hupun läpi erottuu linjan 8 reittiteksti "Keskusta-Harittu". Mutta linjan 44 päre näyttää puuttuvan pysäkiltä...
 
Lisäksi linjan 8 Runosmäen päätepysäkkiä Lähetinkadulla ei ole edelleenkään alettu edes valmistelemaan millään lailla. Eikä myöskään vanhuskeskuksen kohdalla olevaa keskustan suunnan pysäkkiä. Olisi alle kaksi kuukautta aikaa.
 
Liitetiedostona Runosmäen uuden kääntösilmukan piirutus. Ei ole vielä alettu rakentamaan. Puolitoista kuukautta aikaa. Piirustus oli viime vuoden puolella liitteenä joukkoliikennelautakunnan julkisessa kokouspöytäkirjassa.
 

Liitetiedostot

  • 2298812.pdf
    363.4 KB · Lukukerrat: 37
Fölin palautepalvelun vastauksia koskien Runosmäen päätepysäkkiä:

Pysäkin rakentaminen aloitetaan kesäkuussa eli pysäkin valmistuminen viivästyy hieman tuosta 1.7. aloituksesta. Tästä tiedotamme lähempänä liittyen linjan 8 reittiin. Ilman pysäkkiä linja 8 ei tosiaan pääse pysähtymään Lähetinkadulla.

Infrastruktuurin kehittäminen liikennöinnin sujuvuuden parantamiseksi on ollut merkittävässä osassa runkolinjaston suunnittelua, ja tulevan runkolinjaston myötä Turussa on toteutettu (ja edelleen toteutetaan) useita kymmeniä infratoimenpiteitä mm. uusien pysäkkien ja pysäkkikatosten muodossa. Vaikka töitä kohteiden parissa onkin tehty jo pitkään, kaikkia toimenpiteitä ei luonnollisestikaan saada tehtyä samanaikaisesti, ja tästä syystä osa kohteista tulee valmistumaan vasta heinäkuun alun jälkeen.

Runkolinja 8:n päätepysäkki on yksi harvoista uusista kohteista, jotka eivät ehdi valmistumaan ennen runkolinjaston aloitusta. Lähetinkadun pysäkin osalta tulemme viestimään, että linja 8 liikennöi aluksi poikkeuksellisesti nykyiseltä päätepysäkiltä 1015 Runosmäen vanhuskeskus. Rakennustyöt Varusmestarintiellä aloitetaan Lähetinkadun pysäkin valmistuttua.


Kysyin myös Liljalaakson lännen suunnan uudesta pysäkistä 594.

Pysäkin 594 Liljalaakso rakennustyöt on alun perinkin suunniteltu aloitettavan vasta runkolinjaston aloituksen jälkeen. Nykyisin pysäkkiparin kohdalla on linjojen 2A ja 2C päätepysäkki, eikä päätepysäkkiä ole perusteltua poistaa käytöstä ennen runkolinjaston käynnistymistä. Jotta nykyisen päätepysäkin paikalle saadaan mahdollisimman toimiva ja laadukas pysäkkipari, näemme järkevimmäksi tehdä pysäkkiparin rakennustyöt ilman päätepysäkin liikennöinnin edellyttämiä kompromisseja toteutukseen.

Viesti yhdistetty automaattisesti:


Lähetinkadulla olisi tällainen jalkakäytävän pätkä ikään kuin laiturina. Runkolinja 8 voisi lähteä myös siitä, jos se ensin suorittaisi kolmipistekäännöksen Runosmäenkadun risteyksessä. Ei kovin optimaalista, mutta sellaisia tehdään Fölin liikenteessä jo ennestäänkin (L4 kääntyy ympäri pysäkillä 5137 Vanha Maariantie.)
 
Viimeksi muokattu:
Vanhan linjaston viimeinen kuukausi on käynnistynyt; nyt kannattaa viimeistään kuvata poistuvaa liikennettä, esimerkiksi:

• Majakkarannan liikennettä (linjat 3 ja 30)
• Linjojen 14 ja 15 kulkua Raunistulan kapeilla kaduilla
• 50-sarjan linjoja Yo-kylässä
• Liikennöintiä Hirvensalossa osuudella Valkamantie – Perhekatu (linja 56)


Sekä mitä tahansa muuta jonka mielenkiintoiseksi kokee :)
 
Viimeksi muokattu:
Lisättäköön myös:

• Linjat 2A ja 2C Liljalaakson Perennakadulla
• Linja 53A Vanhalla Pikisaarentiellä
• Linjat 55 ja 56 Koroisilla
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että vaikka on tehty "useita kymmeniä infratoimenpiteitä", niin yhtään uutta bussikaistaa tai muuta bussien kulkua linjalla sujuvoittavaa järjestelyä ei ole tehty? Alkuperäisessä runkolinjastosuunnitelmassahan oli esitetty useita nopeutustoimenpiteitä varsinkin keskustan alueelle, ja näiden toteuttaminen olisi tuon suunnitelman mukaan tuottanut rahaa liikennöintikustannusten laskiessa. En harmi kyllä löydä tuota vuoden 2009 suunnitelmaa enää mistään... mutta onko tilanne siis se, että laajempien infraparannusten osalta odotellaan tietoa raitiotiehankkeen kohtalosta? Vai onko käynyt periturkulaiseen tapaan niin, että joukkoliikennettä saa kyllä kehittää, kunhan se ei mitenkään vaikuta autoliikenteen oloihin - tällöinhän linjanumeroiden muuttelu on oikein oivallinen ja laaja joukkoliikenteen kehittämistoimenpide?
 
Takaisin
Ylös