Runkolinjasto 2020

Kuvasivustollani Flickrissä on nyt paljon uusia kuvia Turun joukkoliikenteestä sekä Kompassisairaalan terminaalipysäkkien rakennustyömaasta.
 
Päreidenvaihto on edennyt Runosmäkeen ja nyt on niitä huppujakin asennettu. Hupun läpi erottuu linjan 8 reittiteksti "Keskusta-Harittu". Mutta linjan 44 päre näyttää puuttuvan pysäkiltä...
 
Lisäksi linjan 8 Runosmäen päätepysäkkiä Lähetinkadulla ei ole edelleenkään alettu edes valmistelemaan millään lailla. Eikä myöskään vanhuskeskuksen kohdalla olevaa keskustan suunnan pysäkkiä. Olisi alle kaksi kuukautta aikaa.
 
Liitetiedostona Runosmäen uuden kääntösilmukan piirutus. Ei ole vielä alettu rakentamaan. Puolitoista kuukautta aikaa. Piirustus oli viime vuoden puolella liitteenä joukkoliikennelautakunnan julkisessa kokouspöytäkirjassa.
 

Liitetiedostot

  • 2298812.pdf
    363.4 KB · Lukukerrat: 37
Fölin palautepalvelun vastauksia koskien Runosmäen päätepysäkkiä:

Pysäkin rakentaminen aloitetaan kesäkuussa eli pysäkin valmistuminen viivästyy hieman tuosta 1.7. aloituksesta. Tästä tiedotamme lähempänä liittyen linjan 8 reittiin. Ilman pysäkkiä linja 8 ei tosiaan pääse pysähtymään Lähetinkadulla.

Infrastruktuurin kehittäminen liikennöinnin sujuvuuden parantamiseksi on ollut merkittävässä osassa runkolinjaston suunnittelua, ja tulevan runkolinjaston myötä Turussa on toteutettu (ja edelleen toteutetaan) useita kymmeniä infratoimenpiteitä mm. uusien pysäkkien ja pysäkkikatosten muodossa. Vaikka töitä kohteiden parissa onkin tehty jo pitkään, kaikkia toimenpiteitä ei luonnollisestikaan saada tehtyä samanaikaisesti, ja tästä syystä osa kohteista tulee valmistumaan vasta heinäkuun alun jälkeen.

Runkolinja 8:n päätepysäkki on yksi harvoista uusista kohteista, jotka eivät ehdi valmistumaan ennen runkolinjaston aloitusta. Lähetinkadun pysäkin osalta tulemme viestimään, että linja 8 liikennöi aluksi poikkeuksellisesti nykyiseltä päätepysäkiltä 1015 Runosmäen vanhuskeskus. Rakennustyöt Varusmestarintiellä aloitetaan Lähetinkadun pysäkin valmistuttua.


Kysyin myös Liljalaakson lännen suunnan uudesta pysäkistä 594.

Pysäkin 594 Liljalaakso rakennustyöt on alun perinkin suunniteltu aloitettavan vasta runkolinjaston aloituksen jälkeen. Nykyisin pysäkkiparin kohdalla on linjojen 2A ja 2C päätepysäkki, eikä päätepysäkkiä ole perusteltua poistaa käytöstä ennen runkolinjaston käynnistymistä. Jotta nykyisen päätepysäkin paikalle saadaan mahdollisimman toimiva ja laadukas pysäkkipari, näemme järkevimmäksi tehdä pysäkkiparin rakennustyöt ilman päätepysäkin liikennöinnin edellyttämiä kompromisseja toteutukseen.

Viesti yhdistetty automaattisesti:


Lähetinkadulla olisi tällainen jalkakäytävän pätkä ikään kuin laiturina. Runkolinja 8 voisi lähteä myös siitä, jos se ensin suorittaisi kolmipistekäännöksen Runosmäenkadun risteyksessä. Ei kovin optimaalista, mutta sellaisia tehdään Fölin liikenteessä jo ennestäänkin (L4 kääntyy ympäri pysäkillä 5137 Vanha Maariantie.)
 
Viimeksi muokattu:
Vanhan linjaston viimeinen kuukausi on käynnistynyt; nyt kannattaa viimeistään kuvata poistuvaa liikennettä, esimerkiksi:

• Majakkarannan liikennettä (linjat 3 ja 30)
• Linjojen 14 ja 15 kulkua Raunistulan kapeilla kaduilla
• 50-sarjan linjoja Yo-kylässä
• Liikennöintiä Hirvensalossa osuudella Valkamantie – Perhekatu (linja 56)


Sekä mitä tahansa muuta jonka mielenkiintoiseksi kokee :)
 
Viimeksi muokattu:
Lisättäköön myös:

• Linjat 2A ja 2C Liljalaakson Perennakadulla
• Linja 53A Vanhalla Pikisaarentiellä
• Linjat 55 ja 56 Koroisilla
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että vaikka on tehty "useita kymmeniä infratoimenpiteitä", niin yhtään uutta bussikaistaa tai muuta bussien kulkua linjalla sujuvoittavaa järjestelyä ei ole tehty? Alkuperäisessä runkolinjastosuunnitelmassahan oli esitetty useita nopeutustoimenpiteitä varsinkin keskustan alueelle, ja näiden toteuttaminen olisi tuon suunnitelman mukaan tuottanut rahaa liikennöintikustannusten laskiessa. En harmi kyllä löydä tuota vuoden 2009 suunnitelmaa enää mistään... mutta onko tilanne siis se, että laajempien infraparannusten osalta odotellaan tietoa raitiotiehankkeen kohtalosta? Vai onko käynyt periturkulaiseen tapaan niin, että joukkoliikennettä saa kyllä kehittää, kunhan se ei mitenkään vaikuta autoliikenteen oloihin - tällöinhän linjanumeroiden muuttelu on oikein oivallinen ja laaja joukkoliikenteen kehittämistoimenpide?
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että vaikka on tehty "useita kymmeniä infratoimenpiteitä", niin yhtään uutta bussikaistaa tai muuta bussien kulkua linjalla sujuvoittavaa järjestelyä ei ole tehty?
Oikein ymmärretty. Ainoastaan pysäkkiparannuksia ja uusia vaihtopysäkkejä tehdään sekä Raunistulaan tuli joukkoliikennekatun tynkä Tampereen radan varteen, josta tuleva 4 kulkee. Bussit köröttelevät ruutukaava-alueella jatkossakin samoissa ruuhkissa eli ei ole uusia bussikaistoja tai valoetuuksia.

mutta onko tilanne siis se, että laajempien infraparannusten osalta odotellaan tietoa raitiotiehankkeen kohtalosta?
Virallista lausuntoa ei ole, mutta mitä tunnen paikallispolitiikkaa ja paikallispoliitikkoja niin ratikka seisottaa bussien kehittämistä, koska jos syksyllä tulee myönteinen päätös ja ensi vuonna lähtee ratikan rakennustyöt käyntiin, tulee bussi+ratikka joukkoliikennekaistoja Kauppatorilta Hämeenkadulle jokatapauksessa. Tuoreita backup-suunnitelmia bussien katuinfran parantamiseen ei ole, koska silloin se tarjoaisi ratikan vastustajille konkreettisen vaihtoehto-toimenpiteen jota rummuttaa vastaesityksenä. Poliittista jumppaa siis.

Bussien infraparannuksia lykkäsi myös se, että koko runkolinjastoa lykättiin koronan takia lykätyn ratikan kanssa samalle vuodelle.

onko käynyt periturkulaiseen tapaan niin, että joukkoliikennettä saa kyllä kehittää, kunhan se ei mitenkään vaikuta autoliikenteen oloihin - tällöinhän linjanumeroiden muuttelu on oikein oivallinen ja laaja joukkoliikenteen kehittämistoimenpide?
Näin on käynyt. En toki sanoisi linjanumeroiden muutteluksi, ennemmin linjojen siistimiseksi kun harvojen yksittäisten linjojen XX-sarjasta tehdään yksi tiheä linja jossa jotkut alueet voittaa ja toiset häviää. Tässä operointitavassa on enemmän järkeä koska se tuo ratikkamaisen minuuttiväli-palvelun tasapuolisesti joka ilmansuuntaan Turkua – nyt vuorovälejä määrittää se, liikkuuko linjasarjan kantaosuudella vai yksittäisen linjan haaralla.

Voin vannoa että linjaston alkaessa TS:n mielipidepalsta tulee täyttymään pettyneistä turkulaisista, koska tätä on mahtipontisesti brändätty ja poliitikot ovat töräyttäneet tämän olevan joku vaihtoehto ratikalle. Ei ole, ratikka on kulkumuoto ja runkolinjasto on linjasto eli järjestelmä.
Bussit voi olla miten päin tahansa, mutta nykyisillä katujärjestelyillä ne seisovat jatkossakin poikittain Uudenmaankatua, kun bussiletka yrittää päästä autoletkojen läpi kääntymään Tuomiokirkolta Eerikinkadulle.
 
Oikein ymmärretty. Ainoastaan pysäkkiparannuksia ja uusia vaihtopysäkkejä tehdään sekä Raunistulaan tuli joukkoliikennekatun tynkä Tampereen radan varteen, josta tuleva 4 kulkee. Bussit köröttelevät ruutukaava-alueella jatkossakin samoissa ruuhkissa eli ei ole uusia bussikaistoja tai valoetuuksia.


Virallista lausuntoa ei ole, mutta mitä tunnen paikallispolitiikkaa ja paikallispoliitikkoja niin ratikka seisottaa bussien kehittämistä, koska jos syksyllä tulee myönteinen päätös ja ensi vuonna lähtee ratikan rakennustyöt käyntiin, tulee bussi+ratikka joukkoliikennekaistoja Kauppatorilta Hämeenkadulle jokatapauksessa. Tuoreita backup-suunnitelmia bussien katuinfran parantamiseen ei ole, koska silloin se tarjoaisi ratikan vastustajille konkreettisen vaihtoehto-toimenpiteen jota rummuttaa vastaesityksenä. Poliittista jumppaa siis.

Bussien infraparannuksia lykkäsi myös se, että koko runkolinjastoa lykättiin koronan takia lykätyn ratikan kanssa samalle vuodelle.

Kiitoksia taustoituksesta! Arvaukseni olivat siis oikean suuntaisia, valitettavasti. Mutta ei kai ratikkaa ole koronan takia lykätty? Eikös sitä ole vitkuteltu koko 2010-luku ihan muista syistä, kun on pitänyt tehdä kaiken maailman yleissuunnitelman tarkennuksia ja tarkennusten tarkennuksia, välillä lobbareita kuunnellen, välillä siitä kuunteluista aiheutuneita vääristelyjä oikoen?

Se on tietenkin viisasta, että raitiotien osuuksia ei myllätä uudestaan juuri ennen mahdollista toteutuspäätöstä - mutta tämä ei tietenkään estäisi infraparannuksia muilla osuuksilla, nyt kun raitiotien ensimmäisen vaiheen reitti on suunnilleen selvillä.

Näin on käynyt. En toki sanoisi linjanumeroiden muutteluksi, ennemmin linjojen siistimiseksi kun harvojen yksittäisten linjojen XX-sarjasta tehdään yksi tiheä linja jossa jotkut alueet voittaa ja toiset häviää. Tässä operointitavassa on enemmän järkeä koska se tuo ratikkamaisen minuuttiväli-palvelun tasapuolisesti joka ilmansuuntaan Turkua – nyt vuorovälejä määrittää se, liikkuuko linjasarjan kantaosuudella vai yksittäisen linjan haaralla.

Voin vannoa että linjaston alkaessa TS:n mielipidepalsta tulee täyttymään pettyneistä turkulaisista, koska tätä on mahtipontisesti brändätty ja poliitikot ovat töräyttäneet tämän olevan joku vaihtoehto ratikalle. Ei ole, ratikka on kulkumuoto ja runkolinjasto on linjasto eli järjestelmä.
Bussit voi olla miten päin tahansa, mutta nykyisillä katujärjestelyillä ne seisovat jatkossakin poikittain Uudenmaankatua, kun bussiletka yrittää päästä autoletkojen läpi kääntymään Tuomiokirkolta Eerikinkadulle.

Myönnän, että linjanumeroiden muuttelu oli kärjistys, sillä tässä uudistuksessa on kyllä paljon hyvääkin - siitäkin huolimatta, että väistämättä jotkut alueet hyötyvät ja toiset häviävät, mikä tietenkin on valitettavaa. Itse kuitenkin ajattelen, että muutokset ehkä hyväksyttäisiin paremmin, jos uudistuksen hyödyt näkyisivät myös pysäkkien välillä ja matka-ajoissa.

Raitiotiepäätöksen kannalta on sääli, että runkolinjaston kanssa vitkuteltiin tämä viitisentoista vuotta. Toteutunut runkolinjasto olisi nimittäin antanut hyvän selkänojan tehdä myönteinen päätös ratikasta, kun oltaisiin nähty, että "Fölin kehittäminen" (bussien pohjalta) tarjoaa vain rajalliset mahdollisuudet joukkoliikenteen todelliseen kehittämiseen, kaupunkisuunnittelun ajattelutavan muutokseen ja kaupungin kehitykseen. Turussahan ei tietenkään uskota mitään, mitä muualla maailmassa tai Suomessa tapahtuu, ovathan paikalliset erityisolosuhteet nyt niin kertakaikkisen uniikit...
 
Vanhan linjaston viimeinen kuukausi on käynnistynyt; nyt kannattaa viimeistään kuvata poistuvaa liikennettä, esimerkiksi:

• Majakkarannan liikennettä (linjat 3 ja 30)
• Linjojen 14 ja 15 kulkua Raunistulan kapeilla kaduilla
• 50-sarjan linjoja Yo-kylässä
• Liikennöintiä Hirvensalossa osuudella Valkamantie – Perhekatu (linja 56)


Sekä mitä tahansa muuta jonka mielenkiintoiseksi kokee :)
Esimerkiksi kaikki katoavat linjanumerot ja -tunnukset.
 
Takaisin
Ylös