- Liittynyt
- 30 Elokuu 2014
- Viestit
- 172
Kuvasivustollani Flickrissä on nyt paljon uusia kuvia Turun joukkoliikenteestä sekä Kompassisairaalan terminaalipysäkkien rakennustyömaasta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Oikein ymmärretty. Ainoastaan pysäkkiparannuksia ja uusia vaihtopysäkkejä tehdään sekä Raunistulaan tuli joukkoliikennekatun tynkä Tampereen radan varteen, josta tuleva 4 kulkee. Bussit köröttelevät ruutukaava-alueella jatkossakin samoissa ruuhkissa eli ei ole uusia bussikaistoja tai valoetuuksia.Olenko ymmärtänyt oikein, että vaikka on tehty "useita kymmeniä infratoimenpiteitä", niin yhtään uutta bussikaistaa tai muuta bussien kulkua linjalla sujuvoittavaa järjestelyä ei ole tehty?
Virallista lausuntoa ei ole, mutta mitä tunnen paikallispolitiikkaa ja paikallispoliitikkoja niin ratikka seisottaa bussien kehittämistä, koska jos syksyllä tulee myönteinen päätös ja ensi vuonna lähtee ratikan rakennustyöt käyntiin, tulee bussi+ratikka joukkoliikennekaistoja Kauppatorilta Hämeenkadulle jokatapauksessa. Tuoreita backup-suunnitelmia bussien katuinfran parantamiseen ei ole, koska silloin se tarjoaisi ratikan vastustajille konkreettisen vaihtoehto-toimenpiteen jota rummuttaa vastaesityksenä. Poliittista jumppaa siis.mutta onko tilanne siis se, että laajempien infraparannusten osalta odotellaan tietoa raitiotiehankkeen kohtalosta?
Näin on käynyt. En toki sanoisi linjanumeroiden muutteluksi, ennemmin linjojen siistimiseksi kun harvojen yksittäisten linjojen XX-sarjasta tehdään yksi tiheä linja jossa jotkut alueet voittaa ja toiset häviää. Tässä operointitavassa on enemmän järkeä koska se tuo ratikkamaisen minuuttiväli-palvelun tasapuolisesti joka ilmansuuntaan Turkua – nyt vuorovälejä määrittää se, liikkuuko linjasarjan kantaosuudella vai yksittäisen linjan haaralla.onko käynyt periturkulaiseen tapaan niin, että joukkoliikennettä saa kyllä kehittää, kunhan se ei mitenkään vaikuta autoliikenteen oloihin - tällöinhän linjanumeroiden muuttelu on oikein oivallinen ja laaja joukkoliikenteen kehittämistoimenpide?
Oikein ymmärretty. Ainoastaan pysäkkiparannuksia ja uusia vaihtopysäkkejä tehdään sekä Raunistulaan tuli joukkoliikennekatun tynkä Tampereen radan varteen, josta tuleva 4 kulkee. Bussit köröttelevät ruutukaava-alueella jatkossakin samoissa ruuhkissa eli ei ole uusia bussikaistoja tai valoetuuksia.
Virallista lausuntoa ei ole, mutta mitä tunnen paikallispolitiikkaa ja paikallispoliitikkoja niin ratikka seisottaa bussien kehittämistä, koska jos syksyllä tulee myönteinen päätös ja ensi vuonna lähtee ratikan rakennustyöt käyntiin, tulee bussi+ratikka joukkoliikennekaistoja Kauppatorilta Hämeenkadulle jokatapauksessa. Tuoreita backup-suunnitelmia bussien katuinfran parantamiseen ei ole, koska silloin se tarjoaisi ratikan vastustajille konkreettisen vaihtoehto-toimenpiteen jota rummuttaa vastaesityksenä. Poliittista jumppaa siis.
Bussien infraparannuksia lykkäsi myös se, että koko runkolinjastoa lykättiin koronan takia lykätyn ratikan kanssa samalle vuodelle.
Näin on käynyt. En toki sanoisi linjanumeroiden muutteluksi, ennemmin linjojen siistimiseksi kun harvojen yksittäisten linjojen XX-sarjasta tehdään yksi tiheä linja jossa jotkut alueet voittaa ja toiset häviää. Tässä operointitavassa on enemmän järkeä koska se tuo ratikkamaisen minuuttiväli-palvelun tasapuolisesti joka ilmansuuntaan Turkua – nyt vuorovälejä määrittää se, liikkuuko linjasarjan kantaosuudella vai yksittäisen linjan haaralla.
Voin vannoa että linjaston alkaessa TS:n mielipidepalsta tulee täyttymään pettyneistä turkulaisista, koska tätä on mahtipontisesti brändätty ja poliitikot ovat töräyttäneet tämän olevan joku vaihtoehto ratikalle. Ei ole, ratikka on kulkumuoto ja runkolinjasto on linjasto eli järjestelmä.
Bussit voi olla miten päin tahansa, mutta nykyisillä katujärjestelyillä ne seisovat jatkossakin poikittain Uudenmaankatua, kun bussiletka yrittää päästä autoletkojen läpi kääntymään Tuomiokirkolta Eerikinkadulle.
Esimerkiksi kaikki katoavat linjanumerot ja -tunnukset.Vanhan linjaston viimeinen kuukausi on käynnistynyt; nyt kannattaa viimeistään kuvata poistuvaa liikennettä, esimerkiksi:
• Majakkarannan liikennettä (linjat 3 ja 30)
• Linjojen 14 ja 15 kulkua Raunistulan kapeilla kaduilla
• 50-sarjan linjoja Yo-kylässä
• Liikennöintiä Hirvensalossa osuudella Valkamantie – Perhekatu (linja 56)
Sekä mitä tahansa muuta jonka mielenkiintoiseksi kokee![]()
Esimerkiksi kaikki katoavat linjanumerot ja -tunnukset.