- Liittynyt
- 2 Elokuu 2007
- Viestit
- 667
Linjat 1A, 3B ja 7A ajetaan tuota kautta halliin.
Nykyisin myös linjat 7B ja 9 ajavat Sturenkadun kautta Koskelan halliin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Linjat 1A, 3B ja 7A ajetaan tuota kautta halliin.
Nykyisin myös linjat 7B ja 9 ajavat Sturenkadun kautta Koskelan halliin.
Ysin ulosajot sen sijaan ajettaneen reittiä Hämeentie-Helsinginkatu-Kaarlenkatu.
Arvelen, että ess tarkoitti hallireittiä niillä vuoroilla, jotka ajavat ensimmäisen kokonaisen sivun Kolmikulmasta. Niitä vuoroja on tosin vain pari per päivä, pyhänä ilmeisesti kolme.Eikö se [Sturenkatu - Mäkelänkatu] nyt muutenkin ole suorin reitti ajaa Pasilan silmukkaan ihan samalla tavalla kuin seiskakin?
Halliajo on joukkoliikenteessä hukka-ajoa vain silloin, jos hallivuoroilla ei kuljeteta matkustajia. Näin tapahtuu, jos varikot ovat syrjässä. Tämäkin asia voidaan ottaa huomioon varikon sijoituksen suunnittelussa.
Nykyisinhän ei taida olla mitään periaatteellista estettä sille, että joku liikennoitsijä hoitaisi Helsingin sisäistä liikennettä vaikka Tampereelta (järjettömän kalliiksi tietysti tulisi, mutta ei kai ole kiellettykään?).
Ja tästä syystä käytännössä sopimukset menevät niille liikennöitsijöille, joilla varikko on lähimpänä kilpailutettua linjaa tai sopimuskokonaisuutta.Mielestäni tälle ei ole estettä. Hallisivuista tilaaja ei maksa mitään, joten liikennöitsijä piilottaa ne kulut sitten tarjouksen muihin kustannuksiin.
...minne ne mahtuvat, kun ”maa on niin kallista”?
... Maanarvokysymys on minusta asia, jossa ei pitäisi ajatella ”markkinahinnalla”, mutta kunnalle, joka ryhtyy käyttäytymään kiinteistökeinottelijan tapaan, tämä on tietenkin mahdollista. Varikkoalueen maan arvo on vapailla markkinoilla nolla niin kauan, kun alue on kaavoitettuna varikoksi. ...
...Vallilan ja Töölön maanpäälliset varikot eivät mitenkään pilaa kaupunkia, vaan elävöittävät sitä. Siksi en näe esteitä sille, etteikö säilytysvarikoita voi hyvin sijoittaa hajauteteusti ”arvokkaalle maalle”, maanpinnalle ja näkyviin. Ne voidaan suunnitella esteettisesti kauniiksi, kuten ovat Töölön ja Vallilan rakennukset.
Tehdään Koskelan nykyisestä ratikka- ja bussihallitontista uusi normaaliraiteinen pikaraitiotievaunujen varikko, jota käyttää Helsingin ja Espoon kaupunkien välinen (InterCity) Jokeri-raitiotie ja monet muutkin tulevaisuuden InterUrban-pikaraitiotielinjat. Auttaisiko brändäys vaikka nimellä "MetroTram".
Tilaajan eli meidän kaupunkilaisten kannalta järkevintä olisi, että varikkotilaa olisi tarjolla järkevasti suhteessa ajettavaan liikenteeseen.
Kaupunki tarvitsee tiettyjä toimintoja ollakseen kaupunki.
Esikaupunkiratikoille on tärkeää saada brändäystä, mutta en lämpene MetroTram:lle, koska se ei ole erityisen suomenkielinen.
Olen monesti ihmetellyt, kun Jokeri (JOukkoliikenteen KEhämäinen RaideInvestointi) on ruotsinkielisissä teksteissä yleensä Joker. Eikös sen pitäisi olla Korisi (KOllektivtrafikens RIngaktig SpårInvestering)?