Vallilan maanalainen raitiovaunuvarikko

Koskelan laajennuksen ja Vallilan kalliovarikon rakennuskustannusten ero on n. 200 000 - 300 000

Oikaisu tähän, siis EI rakennuskustannukset 200 000 - 300 000 vaan ne kulut siitä ylimääräisestä suhaamisesta Koskelasta. Kauempaa tietysti enemmän. Pahoittelut väärästä infosta. Eri varikoiden rakennuskustannusten eroa minulla ei ole.
 
Mielestäni viimeviikkoisessa tilaisuudessa kävi harvinaisen selväksi, ettei Koskelan hintaa ole vielä laskettu. Ei Vallilankaan. Nyt tutkitaan molemmat, jotta saadaan hintalaput. Sitten verrataan ja päätetään.
---
Mahtoikohan olla kaupungilta virhe tulla liian aikaisin kertomaan näiden suunnitelmien teosta? Ehkä ensin olisi pitänyt saada tuo vertailu kaikessa rauhassa valmiiksi ja vasta sitten tuoda asia laajaan keskusteluun.

Taisi olla myöhäistä. Vai olisiko pitänyt tulla kutsu avajaisiin, joissa ajetaan liput liehuen sporaletka Koskelasta Vallilaan?

Ote viime heinäkuussa KSV:ssa tehdystä suunnittelun tarjouspyynnöstä:

"---Raitiovaunuvarikkotoimintoja ollaan järjestämässä uudelleen. Vallilan nykyistä raitiovaunuvarikkoa laajennetaan maanalaisella osalla ja Koskelan varikon toimintoja sekä nykyisten lisäksi hankittavat raitiovaunut siirretään tähän maanalaiseen varikkoon --- Koskelan toimintojen siirtäminen Vallilaan vapauttaa alueen muuhun käyttöön.---"

HKL:n edustaja Pekka Sirviö sanoi tilaisuudessa:
Ei ole voitu osoittaa muita soveltuvia alueita

Sangen selvää tekstiä. Vaihtoehtoja ei ole haluttu tutkia.

Hankkeesta ei löydy mainintoja joukkoliikennelautakunnan eikä kaupunkisuunnittelulautakunnan pöytäkirjoista 2007-2008. Asianmukaisia kaavallisia, toiminnallisia ja ympäristöselvityksiä ja vertailuja ei ole tehty. Vähintään 100 miljoonan hanke... veronmaksajan näkövinkkelistä pöyristyttävää!
 
Oikaisu tähän, siis EI rakennuskustannukset 200 000 - 300 000 vaan ne kulut siitä ylimääräisestä suhaamisesta Koskelasta. Kauempaa tietysti enemmän. Pahoittelut väärästä infosta. Eri varikoiden rakennuskustannusten eroa minulla ei ole.

Rakennuskustannusten ero sekä ympäristövaikutusten selvittäminen on siis jätetty tekemättä ja asia tuodaan esille "valmiina". Onko asiaa edes käsitelty lautakunnassa? Pöytäkirjamainintaa ei näy ainakaan vuosilla 2006-2008.

Ympäristövaikutuksiin muuten kuuluu laskea myös henkilökunnan 200 henkilöauton ajattaminen kantakaupungin alueelle.

Montakohan minuuttia säästyisi oikeasti Vallilan vaihtoehdossa?
Maanalaisia mutkikkaita ramppeja pitkin pujotellessa kuluu aikaa ihan mukavasti, samoin Hämeentien liittymiin väistämättä syntyvissä liikennesumpuissa seistessä.
 
Oikaisu tähän, siis EI rakennuskustannukset 200 000 - 300 000 vaan ne kulut siitä ylimääräisestä suhaamisesta Koskelasta.

Toisin sanoen vuosittaiset ylimääräiset kulut. Jotta nyt saadaan niistä yhteismitallisia investointien kanssa, niin 20 vuoden kuoletuksella ja 5 % korkokannalla niiden arvo on 2,5-4 milj. euroa. 30 vuoden kuoletuksella ja 3 % korkokannalla 4-6 milj. euroa. Eivät järisyttävän suuria summia sadan miljoonan investoinnissa, mutta jotain kuitenkin. Mutta keskustellaan luvuilla sitten, kun niitä on laskettu myös investoinneille.
 
Ympäristövaikutuksiin muuten kuuluu laskea myös henkilökunnan 200 henkilöauton ajattaminen kantakaupungin alueelle.

Samalla voidaan sitten pohtia, että mitä tuolla säästyneellä 200 000:lla voidaan tehdä. Mirva varmaan voinee kertoa, mitä maksaisi yksi kokopäivävuoro kuutosella. Sitten voidaan pohtia, vähentäisikö se henkilöautoilukilometrejä koko kantakaupungin alueella paljon enemmän kuin mitä on Vallilan lisäliikenne (2 x 1,5 km x 200 autoa = 600 km). Yksi ratikkavuoro (vuoro eli yhden vaunun ajamista koko päivän ajan; ei siis lähtö, joka on kansan kielellä "vuoro") voisi helposti houkutella parisataa lisämatkustajaa päivässä ja paljon pidemmälle matkalle kuin on Koskelasta Vallilaan. Lisäksi joku saattaa tulla Vallilan eteläpuolelta, jolloin hän ennemminkin säästää ajomatkan Koskelaan.

Voi myös pohtia, kumpi on halvempaa varikkoliikenteessä: yhden raitiovaunun ajattaminen vai yhden kahden henkilöauton ajattaminen (yksi vaunu tarvitsee yhden kuljettajan ja mahdollisesti yhden muun henkilön varikolla). Vastaus on käytännössä selvä: henkilöautojen, koska raitiovaunun kilometrit ovat edullisempia vasta paljon suuremmilla matkustajamäärillä kuin 2.
 
Montakohan minuuttia säästyisi oikeasti Vallilan vaihtoehdossa?
Maanalaisia mutkikkaita ramppeja pitkin pujotellessa kuluu aikaa ihan mukavasti, samoin Hämeentien liittymiin väistämättä syntyvissä liikennesumpuissa seistessä.

Näihin ei vastausta tiedetä, koska kuten on jo todettu, varikkoa ei ole vielä piirretty. Mutta varmaa on, että maanalaisella varikolla Hämeentien liikenne ei voi häiritä ainakaan enempää, koska rampit voidaan todennäköisemmin järjestää eritasoratkaisuina.

Eikö niitä sumppuja tule juuri Koskelan vaihtoehdossa enemmän, koska ratikka joutuu ajamaan useista Kustaa Vaasan tien valoristeyksistä? Pahin sumppu taitaa joka tapauksessa olla Sturenkatu, jonka kannalta on aivan sama, onko varikko Vallilassa vai Koskelassa.

Ja varikkoajossa riittää, että raitiovaunulle on oma kaista. Silloin se pääsee aina seuraavalla valovuorolla ajamaan varikolle. Liikennevaloetuuksiakaan ei tarvita yksiä valoja varten. Jos taas henkilöautot ajavat varikon risteykset tukkoon, se ongelma pitäisi ratkaista liikennevalvonnan keinoin, koska se on laissa kiellettyä ja vaivaa myös henkilöautoilun sujuvuutta. Mutta onko varikon risteysten tukkoon ajaminen sitten suurikin ongelma tällä hetkellä?
 
Näihin ei vastausta tiedetä, koska kuten on jo todettu, varikkoa ei ole vielä piirretty. Mutta varmaa on, että maanalaisella varikolla Hämeentien liikenne ei voi häiritä ainakaan enempää, koska rampit voidaan todennäköisemmin järjestää eritasoratkaisuina.

Varikkoa on piirretty sen verran, että pääratkaisut tiedetään. Ei järjestetä, eikä ole ainakaan toisen rampin osalta mahdollistakaan. Se vaatisi nelinkertaiset raiteet (kaksi ohi ja kaksi ramppiin) Hämeentien keskelle ala-asteen koulun kulmalle (koulu mainittu ihan vaan paikantamisen vuoksi - lasten vanhemmat tietty hurraavat). Toistakin eppäilen vahvasti, kun paikalla on jo muutenkin reipas mäki.

Eikö niitä sumppuja tule juuri Koskelan vaihtoehdossa enemmän, koska ratikka joutuu ajamaan useista Kustaa Vaasan tien valoristeyksistä? Pahin sumppu taitaa joka tapauksessa olla Sturenkatu, jonka kannalta on aivan sama, onko varikko Vallilassa vai Koskelassa.

Ei. Pahimmat sumput olisivat Paavalin kirkon kohdalla, mistä Hämeentien poikki tulisi samassa tasossa huipputunnin ajan vaunu / 45 sekuntia ja Vallilan ala-asteen koulun edessä, missä Hämeentien kaupunkiin vievän kaistan ylittäisi vastaavasti vaunu/ minuutti. Sturenkatu on kyllä ruuhka-aikana tukossa, mutta siinä sentään vaunut ovat valmiiksi keskellä katua omalla kaistallaan.

Eritasojärjestely onnistuisi parhaiten nimenomaan Koskelassa, koska siellä on tilaa tehdä sellainen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sturenkatu on kyllä ruuhka-aikana tukossa, mutta siinä sentään vaunut ovat valmiiksi keskellä katua omalla kaistallaan.

En nyt muuhun vastaa, koska en ole niihin suunnitelmiin, mitä olemassa on, perehtynyt. Ehkä paremmalla ajalla. Mutta Sturenkadulla ei ole ratikkakaistoja, vaan kiskot kulkevat henkilöautojen seassa.
 
Mutta Sturenkadulla ei ole ratikkakaistoja, vaan kiskot kulkevat henkilöautojen seassa.

Positiivisesti ajatellen olemme molemmat oikeassa. Sinä Hämeentieltä Mäkelänkadulle ja minä siitä eteenpäin Porvoonkadulle saakka. Taidamme vain sahata eri väliä. Kummin hyvänsä, sumppu mikä sumppu.
 
Positiivisesti ajatellen olemme molemmat oikeassa. Sinä Hämeentieltä Mäkelänkadulle ja minä siitä eteenpäin Porvoonkadulle saakka. Taidamme vain sahata eri väliä. Kummin hyvänsä, sumppu mikä sumppu.
No siis nimenomaan tuolla Porvoonkadun ja Mäkelänkadun välillähän se 1A ruuhkassa autojonojen seassa seisoskeli ja oli niistä erillään kai vain pysäkillä olon ajan.
 
Positiivisesti ajatellen olemme molemmat oikeassa. Sinä Hämeentieltä Mäkelänkadulle ja minä siitä eteenpäin Porvoonkadulle saakka.

No kun varikosta kerran puhumme, niin tarkoitin tietysti sitä Sturenkadun osuutta, jota käytetään varikkoliikenteeseen niin Vallilaan kuin Koskelaan ja jolla ei ole linjaliikennettä. En oikeastaan tiedä, mitkä linjat ajavat varikolle tuota kautta, mutta arvaukseni on 1, 3 ja 9. Ovatko nämä kaikki Vallilassa vai onko niistä joku Koskelassa?
 
No siis nimenomaan tuolla Porvoonkadun ja Mäkelänkadun välillähän se 1A ruuhkassa autojonojen seassa seisoskeli ja oli niistä erillään kai vain pysäkillä olon ajan.

Tiedän. Olen matkustanut ykkösellä eräänkin kerran. Mutta oma kaista sillä muun sumpun seassa vain on - tosin muutamat Kulosaaren suuntaan kääntyvät lainaavat sitä pätkän verran.
 
En oikeastaan tiedä, mitkä linjat ajavat varikolle tuota kautta, mutta arvaukseni on 1, 3 ja 9. Ovatko nämä kaikki Vallilassa vai onko niistä joku Koskelassa?
Vallilasta ei tällä hetkellä hoideta lainkaan linjaliikennettä (ei ole hoidettu vuosiin).

Jako menee arkisin niin, että Töölöstä hoidetaan 4(T) ja 10, kaikki muu Koskelasta. Lauantaisin ja sunnuntaisin seiskojen liikennettä hoidetaan Töölöstä(kin).
 
No kun varikosta kerran puhumme, niin tarkoitin tietysti sitä Sturenkadun osuutta, jota käytetään varikkoliikenteeseen niin Vallilaan kuin Koskelaan ja jolla ei ole linjaliikennettä. En oikeastaan tiedä, mitkä linjat ajavat varikolle tuota kautta, mutta arvaukseni on 1, 3 ja 9.

Linjat 1A, 3B ja 7A ajetaan tuota kautta halliin. Aamulla ulosajot Sturenkatua pitkin ajetaan linjoilla 1A, 3T ja 7B. Seiskat siis nimenomaan Koskelaan ajettaessa tietenkin. Töölöön ajettaessa ei kummoisia hallireittejä tarvita.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös