Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Helsingin Uutiset kertoo, että jos Koskelasta ei löydy kylliksi tilaa ja Vallilan luolahanke todetaan liian kalliiksi, suunnataan katseet Pitäjänmäen ja Huopalahden suuntaan. Silloin varikko olisi yhteinen raide-Jokerin kanssa.
Ihmetyttää vain se, että maanalaisuus tuntuu olevan jonkinlainen viisastenkivi HKL:llä.
Ihmetyttää vain se, että maanalaisuus tuntuu olevan jonkinlainen viisastenkivi HKL:llä.
HKL lienee suunnittelevan asioita kaupungin mittakaavassa, jossa maanalaiselta varikkotilalla voitettu maa-ala tulee kaupungin lisätuloiksi uusina asukkaina ja yrityksinä.
En usko, että HKL:llä ollaan erityisen kiimassa tunneleiden kanssa sinänsä.
Toimistoja - paljonkos noita nyt olikaan tyhjillään? Satojatuhansia neliöitä joka tapauksessa ja alue ei varmaankaan olisi tarpeeksi vetävä. Ideaparkki ei mahdu ja autokaupat ovat Hertsikassa. Tuotannollista toimintaa? Herttoniemessä muutetaan pienteollisuusaluetta hyvää vauhtia muuhun käyttöön käyttäjien puuttuessa, Vallilan mäki on käytännössä jo muutettu.
Eipä. HKL:n koko suunnitteluideologia perustuu tunneleiden ja muiden maanalaisten tilojen piirrusteluun. Toimivalla liikennesuunnittelulla ja HKL:llä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Pääkaupunkiseutu kasvaa ennen pitkää. Nykyhetki kun ei ole se mitä varten suunnittelua tehdään. Koskelan solmu ei osu kauas tulevaisuuden Viikin-radasta ja Käpylän suunnan kehittäminenkin tulee kyseeseen mikäli tiivistäminen otetaan tosissaan. Paikka ei ole perustavanlaatuisesti huono.
Yhtenä ideana tuli mieleeni Kyläsaaren ja Arabianrannan välinen alue. Maaperä on todettu liian vaikeaksi talojen rakentamiselle, eli alueelle ei ole kovin paljon käyttömahdollisuuksia. Mutta savipohja saattaisi olla riittävän tukeva raitiovaunuvarikoksi. Varikko vaunuineen ei paina likikään niin paljon kuin rakennukset. Lisäetuna olisi, että ainakin raiteisto sietää myös painumia. Ilmalassa on rautateiden varikko samoista syistä: suopohja ei muuhun sovellu.
Antero
Se "maa" oli vielä 1960-luvun alussa merenpohjaa. Rantaviivaa ei siirretty täyttämällä. Vaan esim. HKR:n varikon taakse (siis meren puolelle) ajettiin valtava, massiivinen kuonahiilikasa. Vuosien mittaan se painui, ja on ja aikoja painunut kokonaan näkymättömiin. Hiilikasan syrjäyttämä maa-aines nousi sitten kasan ja meren välillä, ja Vanhankaupunginlahden rantaviiva siirtyi suunnilleen nykyiselle paikalleen. Eli tuo savipohja on jo kertaalleen myllerrettyä savea. Kai siihen puuceen uskaltaa rakentaa.Yhtenä ideana tuli mieleeni Kyläsaaren ja Arabianrannan välinen alue. Maaperä on todettu liian vaikeaksi talojen rakentamiselle, eli alueelle ei ole kovin paljon käyttömahdollisuuksia. Mutta savipohja saattaisi olla riittävän tukeva raitiovaunuvarikoksi. Varikko vaunuineen ei paina likikään niin paljon kuin rakennukset. Lisäetuna olisi, että ainakin raiteisto sietää myös painumia. Ilmalassa on rautateiden varikko samoista syistä: suopohja ei muuhun sovellu.
Kyseessä oleva maa-alue on kuitenkin edellä A.A:n kertomasti muuhun käyttön vielä vaikeammin ja/tai kalliimmin käyttöön otettavaa mutta se sijaitsee raitiovaunuverkon käytön kannalta hyvässä paikassa. Kysymys kai olisikin paitsi paikan "hoksaamisesta" niin myös vaihtoehtokustannuksesta suhteessa esim. kallioon louhittavaan luolastoon. Luolastosta Vallilan kallioonhan tämä säie kuitenkin keskustelee.
Verrokkeja on savisille alueille rakentamisesta paljonkin paitsi Suomessa niin myös maailmalla. Menetelminä käytetään mm. painopenkkoja, paaluperustamisia, pystysalaojituksia ja pakastamista.
Yhtenä ideana tuli mieleeni Kyläsaaren ja Arabianrannan välinen alue. Maaperä on todettu liian vaikeaksi talojen rakentamiselle, eli alueelle ei ole kovin paljon käyttömahdollisuuksia. Mutta savipohja saattaisi olla riittävän tukeva raitiovaunuvarikoksi. Varikko vaunuineen ei paina likikään niin paljon kuin rakennukset. Lisäetuna olisi, että ainakin raiteisto sietää myös painumia. Ilmalassa on rautateiden varikko samoista syistä: suopohja ei muuhun sovellu.
Nyt ei Kyläsaaressa ole edes raidetta, mutta tulevaisuudessa on. Kyläsaaren varikolta ei olisi pitkä matka itäisen Helsingin raitiolinjoille, siis Laajasaloon, Viikkiin, Kalasatamaan ja Hämeentielle.