Tällainen humanismiin taipuvainen tallaaja vain aina pitää toimivaa liikennettä tärkeämpänä kuin (vihon)viimeisimmän elektroniikan mukaisia oheistoimintoja.
Olen liikenneinsinööri, oikein diplomi-sellainen, mutta silti olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä.
Reittiopas on hyvä, en sitä kiellä ollenkaan. Kun on kerran käytettävissä teknologia, joka puolestasi selaa aikataulut ja kertoo parissa sekunnissa sen, minkä selvittämiseen kolmen eri aikataulukirjan kanssa menee ehkä 10 minuuttia, niin totta kai sellainen pitää olla saatavilla. Ja myös kännykkään, enemmänhän sitä muualla kuin kotona tarvitsee.
Reittioppaita on nykyään lähes joka kaupungissa maailmalla, mutta hyvin olen tullut toimeen ilman niitä turistina. Sillä harvassa ovat olleet ne kaupungit, joiden joukkoliikenne on yhtä sekavaa kuin täällä. Reittikartta on riittänyt. Kun tietää, minne on menossa, kartasta näkee nopeasti sen, mitä sähköinen reittiopas voi kertoa. Mutta ei tarvitse laitetta eikä yhteyttä.
Olennaisia eroja meikäläiseen systeemiin on kaksi. Ensinnä vaihtojen toimivuus. Yöliikennettä lukuun ottamatta en ole joutunut tilanteisiin, joissa on odotettava "jossain" pysäkillä 20-30 minuuttia. Meillähän tätä löytyy keskellä päivää pakollisesta liityntäliikenteestä.
Toiseksi linjasto perustuu selkeisiin yhtenäisiin ja usein läpi kaupungin kulkeviin linjoihin, joita myös kartassa on helppo seurata värikoodilla. Yleensä nämä linjat ovat raiteita. Ja vaikka niiden nimi olisi metro tai U-bahn, niillä pääsee kävellen perille.
Kartta värillisine linjoineen antaa sekä lyhimmän että nopeimman reitin, kun matka-aika ei ole kiinni silloin tällöin kulkevien vuorojen sopimisesta toisiinsa. Ei tarvita muuta algoritmia kuin silmät ja terve järki. Siis kun on toimiva joukkoliikenne.
Tätä kaikkea havainnollistaa oikein hyvin HKL:n linjakartan "bussipuoli". (Ratikkapuoli on ihan jees, siellähän on mannermainen värillinen raitiotiekartta - puolen vuosisadan takaa ja 1930-luvun kaupungin laajuudella.) Oikealla alakulmassa on yöliikennekartta, isompana on päiväliikennekartta. Kummasta on helppo selvittää, millä on jonnekin menossa?
Yöliikennekartassa on mainio luonnos koko seudun selkeän ja yksinkertaisen sekä helposti käytettävän joukkoliikenteen perustaksi. Noille yhteyksille raiteet (ihan sama, onko R, U vai M -raiteita) täydennettynä puuttuvilla poikittaisyhteyksillä. Eikä muuten paljon poikkea päiväkartan sinisten viivojen sekamelskan kattavuudesta. Ja kun nuo raiteet on tehty, keskustasta voikin siivota siniset viivat tarpeettomina pois. Muutama esikaupungeissa toimiva täydentävä bussilinja ei ole pahitteeksi, ja ne on helppo hahmottaa myös kartalla.
Antero