Re: Raideliikennettä Espoon lähtökohdista
Mikko Laaksonen sanoi:
Aikataulun mukaisessa ajoajassa on varmasti myös pysäkkiajat mukana. Yöliikenteessä pysäkkiajat eivät välttämättä ole kovin lyhyet, paljon käteismaksajia.
Tästä en mene vannomaan, mutt omat kokemukseni yöbussilla matkustamisesta kallistuvat siihen suuntaan että kantakaupungin alueella pysähdytään yleensä vain kerran, mutta poisjääjiä on sitten lähempänä määränpäätä todella paljon, joka pysäkillä.
Mikko Laaksonen sanoi:
Tämä on manipulointia. Ihmisten kävelynopeus on normaalisti sen 70 m / min (4,2 km/h) luokkaa. 100 m / min (6 km/h) nopeus on yliarvioitu työmatkalaisen keskikävelynopeudeksi. Toki hyväkuntoinen pystyy siihen, mutta suomalaiset työssä käyvät eivät ole keskimäärin hyväkuntoisia.
En pidä itseäni minään hyväkuntoisena, harrastan liikuntaa hyvin epäsäännöllisesti, ja minulla on vähän ylipainoakin, mutta olen koko aikuisikäni työmatkoillani kävellyt keskimäärin 1 km/10 min (=6 km/h) , jos en jää puuhailemaan jotain muuta matkan aikana. Olen ymmärtänyt että joku valtakunnalline kävelynopeuden ohjearvo aikuisilla olisi 5 km/h. Myönnän että se on manipulointia, mutta haluan selvittää miten kävelynopeuden muutos vaikuttaa kokonaistulokseen, ja metro- ja junayhteyksien kohdalla usein paljonkin, jos kevyen liikenteen väylä asemalle on suorempi kuin katu jota pitkin bussi ajaa.
Mikko Laaksonen sanoi:
Mielestäni verrattaessa liityntäliikenteen ja suorien bussien nopeutta ainoa oikeudenmukainen tapa on laskea matka-aika jollekin yhteiselle asemalle tai sitten ikään kuin joku asema (esim. Rautatientori) olisi yhteinen. Suorien bussien nopeutta metroon ei voi verrata niille alueille, joille suorat bussit eivät kulje! Tämä on yhtä epäoikeudenmukaista kuin jos vertailupiste sijoitettaisiin vaikka Meilahteen.
Mielestäni vertailumääränpäiden on oltava konkreettisia paikkoja joissa joukkoliikennettä käyttävät käyvät todella tiheään, esim isot tavaratalot, työpaikkarakennukset, yliopistot ja oppilaitokset, hotellit, sairaalat, teatterit ja muut kulttuuripaikat. Liikenneterminaaleista pitää tällaisessa vertailussa ottaa mukaan vain kaukoliikenteen terminaalit kuten päärautatieasemat, lentokentät ja lentokenttäbussien lähtöpaikat ja satamat. Eli Meilahti puolustaa täysin paikkansa tällaisessa vertailussa.
Tietysti vertailu pitää tehdä toiseen suuntaan, esim miten nopeasti pääsee jostakin osoitteesta Helsingistä esim Otaniemen Teknilliseen Korkeakouluun, jos vaihtoehtoina ovat bussi tai kuviteltu länsimetro. Kumpi luulet että on nopeampi? Mutta espoolaiset päättäjät eivät ole kiinnostuneita lainkaan siitä, koska muualta Otaniemeen matkustavat eivät maksa veroa Espoolle, vaan ainoastaan siitä, miten heidän oma vaalikarjansa pääsee Stockalle.
Mikko Laaksonen sanoi:
Keskustapysäkkien sijainti ei ole vakio, vaan riippuvainen tehtävistä liikenneratkaisuista. Esimerkiksi varaamalla Simonkatu - Kaivokatu - Kaisaniemenkatu - Pitkäsilta - reitti joukkoliikennekaduksi voitaisiin suuri osa suorista bussilinjoista esimerkiksi ajaa keskustan läpi Hakaniemeen.
Oletan myös, ettei Helsingissä tulla 20 vuoteen tekemään mitään sellaisia ratkaisuja. Come on, jos espoolaisbussien pitäisi päästä ruuhka-aikana Mannerheimintien yli, niin mitä tehdään etelä-pohjoissuuntaiselle liikenteelle? Pysäytetäänkö se kokonaan klo 0730-0930 väliseksi ajaksi?